تیغه اره برقی قسمت فلزی است که از بدنه بیرون می‌آید و زنجیر دور آن می‌پیچد. اگر می خواهید تیغه اره برقی خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید تیغه جایگزین برای آن بگیرید، راه های آسانی برای اندازه گیری طول تیغه وجود دارد. بسیاری از اندازه‌گیری‌ها یا به طول برش اشاره میکند، یا طول واقعی، که اندازه کامل تیغه است. اگر تیغه جدیدی برای اره برقی خود می گیرید، ممکن است لازم باشد زنجیر را اندازه گیری کنید تا بدانید به چه اندازه ای نیاز دارید.

روش اول

پیدا کردن طول برش و طول تیغه واقعی

سیم شمع موتور را جدا کنید تا اره برقی روشن نشود. اره برقی خود را روی یک سطح صاف قرار دهید تا دسته رو به بالا باشد. پیچ ها یا پیچ های نگهدارنده پوشش بالایی را روی بدنه اره برقی قرار دهید و از یک پیچ گوشتی یا آچار برای باز کردن آنها استفاده کنید. به دنبال سیم سیاهی بگردید که به یک پورت دایره ای زیر پوشش متصل شده است، و سیم را از پورت بیرون بکشید تا برق شمع را قطع کنید.

  • تا زمانی که سیم شمع هنوز وصل است طول تیغه را اندازه نگیرید تا از روشن شدن اره در حین کار آن جلوگیری کنید.
  • محل قرارگیری پیچ ها یا پرچ ها ممکن است بسته به مدل اره برقی شما متفاوت باشد.

تیغه اره برقی

طول برش را از نوک تیغه تا جایی که وارد بدنه می شود اندازه بگیرید. انتهای یک متر نواری را جایی قرار دهید که میله به داخل بدنه اصلی اره برقی می رود. نوار را تا زمانی که به نوک تیغه برسید بلند کنید و اندازه گیری خود را ثبت کنید. اندازه گیری را به نزدیک ترین اینچ گرد کنید تا از طول برش میله خود مطلع شوید.

به عنوان مثال، اگر اندازه ای که گرفته اید 13 5⁄8 اینچ (35 سانتی متر) باشد، طول برش 14 اینچ (36 سانتی متر) است.

طول برش ممکن است به عنوان طول نامیده شده، طول قابل استفاده یا طول موثر نیز نامیده شود.

متوسط ​​طول برش در اکثر اره‌های برقی 14 اینچ (36 سانتی‌متر)، 16 اینچ (41 سانتی‌متر)، 18 اینچ (46 سانتی‌متر) و 20 اینچ (51 سانتی‌متر) است.

تیغه اره برقی

درپوش کلاچ را از روی اره برقی بردارید تا تیغه آن جدا شود. ۲ مهره سمت راست اره برقی را که پوشش کلاچ را در جای خود نگه می‌دارند  مستقر کنید و از یک آچار برای باز کردن آنها استفاده کنید. هنگامی که مهره ها را درآورید، پوشش را مستقیماً از روی اره برقی بکشید تا بقیه تیغه نمایان شود. تیغه اره را به سمت جلو حرکت دهید تا قبل از اینکه آن را از روی پیچ ها بکشید، از کلاچ آزاد شود.

اگر اره برقی شما ترمز دارد، قبل از برداشتن درپوش کلاچ مطمئن شوید که در حالت قفل است. در غیر این صورت، پوشاندن دوباره آن دشوار خواهد بود.

نکته: اگر هنوز زنجیر روی اره است، دستکش ایمنی بپوشید تا تصادفاً آسیبی به خود وارد نکنید.

تیغه اره برقی

تیغه را از سر تا ته آن اندازه بگیرید تا طول واقعی آن را به دست آورید. متر نوار را از یک انتهای تیغه قرار دهید و نوار را تا نوک سمت دیگر بکشید تا طول واقعی را بدست آورید. اندازه گیری را به نزدیکترین اینچ گرد کنید تا طول واقعی تیغه اره برقی را بدانید..[2]

به عنوان مثال، اگر اندازه آن 16 1⁄3 اینچ (41 سانتی متر) باشد، طول واقعی تیغه 16 اینچ (41 سانتی متر) است.

طول تیغه های اره برقی استاندارد بین 8 تا 24 اینچ (20 تا 61 سانتی متر) است.

طول واقعی تیغه اره برقی همیشه بیشتر از طول برش اره خواهد بود.

تیغه اره برقی

روش دوم

اندازه گیری زنجیر

زنجیر را از اره جدا کنید تا اندازه گیری آن آسان تر شود. ۲ مهره سمت راست اره را که پوشش کلاچ را در جای خود نگه می‌دارند، پیدا کنید و از آچار برای باز کردن آن‌ها استفاده کنید. درپوش کلاچ را بردارید تا بتوانید به بقیه زنجیره دسترسی داشته باشید. تیغه را با احتیاط به سمت خود بکشید تا فشار روی زنجیر آزاد شود و شل و آویزان شود. زنجیر را بگیرید و حلقه آن را از اطراف کلاچ، که سیلندر محل اتصال تیغه به اره است، باز کنید.

برای محافظت از دست های خود در برابر دندانه های زنجیر، از دستکش های ایمنی استفاده کنید، زیرا آنها می توانند تیز و برنده باشند.

تیغه اره برقی

فاصله بین 3 پرچ متوالی را اندازه بگیرید تا گام های زنجیر را پیدا کنید. زنجیر را روی یک سطح صاف قرار دهید تا بتوانید پرچ ها را ببینید، پرچ ها قطعات فلزی دایره ای هستند که حلقه های زنجیر را در کنار هم نگه می دارند. متر نوار خود را روی لبه پرچ روی زنجیر قرار دهید. نوار را در امتداد زنجیره بکشید تا به لبه پرچ سوم برسید تا اندازه گیری شما  کامل شود. اندازه گیری را بر 2 تقسیم کنید تا گام های زنجیره را بیابید.

به عنوان مثال، اگر فاصله بین 3 پرچ 3⁄4 اینچ (1.9 سانتی متر) است، آن را بر 2 تقسیم کنید تا گامی 3⁄8 اینچ (0.95 سانتی متر) بدست آورید.

همچنین ممکن است گام های آن در سمت راست تیغه اره برقی به اینچ ذکر شود.

تیغه اره برقی

ضخامت زنجیر را با استفاده از کولیس پیدا کنید. اندازه زنجیر به ضخامت پیوندهای متحرکی اشاره دارد که در شیار روی تیغه اره برقی قرار می گیرند. یکی از پیوندهای متحرک را که قطعات فلزی نوک تیز در داخل زنجیر هستند، بین گیره ها یا یک کولیس قرار دهید و گیره را چفت کنید تا پیوند متحرک را محکم بچسبد. اندازه گیری روی کولیس را بررسی کنید تا از اندازه آن آگاه شوید.

در صورتی که نتوانید آن را اندازه گیری کنید، ضخامت زنجیر معمولاً در کنار تیغه اره برقی به اینچ ذکر می شود.

اندازه استاندارد ضخامت زنجیر 0.050 اینچ (1.3 میلی متر)، 0.058 اینچ (1.5 میلی متر) و 0.063 اینچ (1.6 میلی متر) است. ضخامت زنجیر شما نیز ممکن است 0.043 اینچ (1.1 میلی متر) باشد، اما این اندازه چندان رایج نیست.

تنوع: اگر کولیس ندارید، سعی کنید یک سکه شاهی، سکه ده سنتی، و بیست و پنج سنتی را داخل شیار روی تیغه اره برقی بکشید تا ببینید کدام یک به خوبی بدون فشار دادن داخل آن جا می شود. برای تعیین ضخامت از یکی از انواع سکه استفاده کنید.

ده سنتی: 0.050 اینچ (1.3 میلی متر)

شاهی: 0.058 اینچ (1.5 میلی متر)

بیست و پنج سنتی: 0.063 اینچ (1.6 میلی متر)

 

تیغه اره برقی

 

تعداد پیوندهای متحرک روی زنجیره را بشمارید. حلقه های متحرک قطعات فلزی نوک تیز هستند که در داخل زنجیر قرار دارند. زنجیر را روی یک سطح صاف قرار دهید و یک نقطه را با یک نشانگر روی یکی از پیوندهای درایو قرار دهید. شمارش تعداد پیوندهای درایو در طول زنجیره را شروع کنید، و از نشانگری که علامت گذاری کرده اید شروع کنید. به شمارش پیوندهای متحرک ادامه دهید تا به پیوندی که علامت گذاری کرده اید برسید و عدد را یادداشت کنید.

ممکن است بتوانید تعداد پیوندهای متحرک را در کنار نوار اره برقی با برچسب “DL” (پیوندهای متحرک) پیدا کنید.

نکات

دفترچه راهنمای کاربر اره خود را بررسی کنید تا ببینید آیا مشخصاتی برای طول تیغه ای که می توانید استفاده کنید وجود دارد یا خیر.

اندازه های زنجیره ای ممکن است در سمت راست نوار اره یا در دفترچه راهنمای کاربر اره چاپ شود.

سخن آخر:

در این مقاله دو روش مختلف برای اندازه گیری تیغه اره برقی را برای شما گردآوری کرده ایم. با استفاده از این روش ها شما می توانید تیغه اره برقی خود را به راحتی اندازه بگیرید و نسبت به نیاز خود اره تیغه را تهیه کنید. همچنین شما می توانید به راحتی اره برقی و اره زنجیری اصل آلمان را از فروشگاه اینترنتی گنج کالا به راحتی تهیه کنید.

اگر در این زمینه نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتری دارید، می توانید با کارشناسان ما در گنج کالا تماس بگیرید و از آنان در این زمینه راهنمایی بخواهید. گنج کالا مرجع تخصصی صنعت و ابزار.