برای استفاده از چسب آکواریوم به بهترین شکل ممکن با مقدار چسب مصرفی بسیار کمتر باید برخی اصول و قواعد ساده را رعایت کنید. از چسب‌های سیلیکونی برای چسباندن سطوح مختلف شیشه‌ای، سینک‌های ظرف‌شویی و… می‌توانید هم با استفاده از تفنگ و هم بدون تفنگ مخصوص نیز استفاده کنید. در ادامه این مقاله از گنج کالا در رابطه با طرز استفاده چسب سیلیکونی (آکواریوم) و موارد کاربرد توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

روش صحیح استفاده چسب آکواریوم

 

نحوه استفاده از تفنگ چسب آکواریوم

چسب‌های سیلیکونی یا آکواریومی در دو نوع تیوبی و کارتریج (استوانه‌ای) تولید و به بازار عرضه می‌شوند. طرز استفاده از چسب آکواریوم تیوبی بسیار ساده و راحت است؛ اما برای استفاده از چسب سیلیکونی کارتریجی باید برخی نکات را رعایت کنید.

تفنگ چسب آکواریوم پرکاربردترین وسیله برای استفاده از چسب آکواریوم است. اما قبل از استفاده از تفنگ چسب آکواریوم برای چسباندن سطوح مختلف به یکدیگر باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ابتدا سطح مورد نظر را به صورت با دستمال تمیز پاک کنید به گونه‌ای که سطح عاری از هر گونه روغن، رطوبت و گرد و غبار باشد.
  • چسب آکواریوم را داخل تفنگ مخصوص خود قرار دهید.

بعد از انجام اقدامات فوق حتما به شیوه در دست گرفتن تفنگ چسب آکواریوم توجه کنید. به هنگام استفاده از چسب آکواریوم با تفنگ مخصوص دقت داشته باشید که بخش انتهائی نازل تفنگ دقیقا روی محل مورد نظر قرار گیرد. همچنین دو دست خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که تفنگ چسب سیلیکونی در حالت زاویه 45 درجه قرار داشته باشد.

بعد از قرار دادن نوک نازل تفنگ روی سطح مورد نظر به آرامی اهرم قرار گرفته روی تفنگ را فشار دهید تا چسب آکواریوم از داخل نازل به سمت بیرون هدایت شود. فشار دادن زیاد اهرم این تفنگ باعث می‌شود تا حجم بیشتری از چسب خارج شود. استفاده بیش از حد از چسب تفنگی علاوه بر هدر رفتن آن منجر به کثیفی اطراف سطح می‌شود.

نکات مهم در هنگام قرار دادن چسب آکواریوم در داخل تفنگ

به هنگام استفاده از چسب آکواریوم با تفنگ مخصوص حتما پیستون تفنگ را تا انتها به سمت عقب بکشید. سپس استوانه چسب آکواریوم را داخل مخزن پیستون تفنگ قرار داده و نوک کارتریج را ببندید. بعد از انجام این کارها کافی است تا اهرم یا همان ضامن تفنگ را فشار دهید تا چسب سیلیکونی از آن خارج شود.

طرز استفاده از چسب آکواریوم بدون دستگاه (تفنگ)

طرز استفاده از چسب آکواریوم بدون دستگاه (تفنگ)

نوع استوانه‌ای یا کارتریج چسب‌های آکواریوم برای استفاده در منازل بسیار به‌صرفه‌تر هستند.. زیرا این نوع چسب‌ها مقدار کمتری از ماده چسب را از طریق دستگاه خارج می‌کنند.

در حالت کلی خرید چسب آکواریوم نوع کارتریجی برای مصارف خانگی مناسب بوده و گزینه ایده‌آلی برای مصارف صنعتی نیست. در مقابل چسب‌های آکواریوم نوع تیوبی نیز به دلیل حجم بالای خود برای کاربری‌های صنعتی مناسب هستند. برای استفاده از چسب آکواریوم بدون تفنگ یا دستگاه باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • پاک کردن سطح مورد نظر
  • ریختن چسب به صورت یک لایه نازک روی درزهای سطح

طرز استفاده از چسب سیلیکونی بدون تفنگ نیز بسیار ساده است، اما حتما موارد ایمنی نظیر اجتناب از دست زدن به چسب تا زمان خشک شدن را رعایت کنید. چسب‌های سیلیکونی دارای ماده شیمیایی بوده و در ار تماس با دست تا قبل از خشک شدن می‌توانند عارضه‌های پوستی مانند سوزش و… را ایجاد کنند. البته پیشنهاد می‌کنیم در هر دو حالت استفاده از چسب‌های سیلیکونی حتما از دستکش استفاده کنید.

نکات آموزشی استفاده از چسب آکواریوم تیوبی

طریقه استفاده از چسب‌های سیلیکونی تیوبی بسیار ساده است. مکانیزم عملکردی این نوع چسب‌ها دقیقا مانند ظرف خمیر دندان‌ها و چسب‌های قطره‌ای است. برای ریخته شدن چسب داخل ظرف کافی است تا شما با انگشتان خود بدنه ظرف چسب را به آرامی فشار دهید. البته می‌توانید با تنظیم میزان فشار وارد مقدار چسب خروجی را هم تنظیم کنید.

نحوه زدن چسب آکواریوم دور سینک

حالا که با قواعد کلی طریقه استفاده از چسب آکواریوم آشنا شدید، لازم است در مورد موارد کاربرد و استفاده صحیح این چسب نیز اطلاعات کاملی را کسب کنید. قبل از به کار بردن این چسب روی سطوح سینک‌های ظرفشویی حتما لبه‌های سینک را به خوبی تمیز کنید. به گونه‌ای که لبه‌های سینک فاقد ذره‌ای رطوبت، گردوغبار و چربی باشند. بعد از انجام این کارها، برای زدن چسب آکواریوم دور سینک، لازم است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. اطراف لبه‌های سینک را با چسب نواری به خوبی بپوشانید.
  2. چسب آکواریوم را دقیقا از بین لبه‌ها بریزید.
  3. بعد از خشک شدن چسب آکواریوم، چسب نواری را از روی سینک جدا کنید.
  4. برای خشک شدن کامل چسب 24 ساعت به آن زمان دهید.

موارد کاربرد چسب‌های آکواریوم

موارد کاربرد چسب‌های آکواریوم

چسب‌های سیلیکونی در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این چسب‌ها به علت داشتن برخی ویژگی‌های خاص مانند قدرت چسبندگی بسیار بالا، کشسانی و عایق حرارتی و رطوبتی می‌توانند در چسباندن سطوح با جنس مختلف مورد استفاده قرار گیرند. از موارد کاربرد عمده چسب‌های سیلیکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درزگیری انواع سطوح
  • وان حمام
  • توالت فرنگی
  • آب‌بندی پنجره‌ها
  • درزگیری بدنه و کابین خودروها
  • درزگیری سرامیک و کاشی
  • بازسازی و ساخت خانه
  • کابینت‌سازی
  • تولید مبل و محصولات چوبی

نکات مهمی که به هنگام استفاده از چسب سیلیکونی باید رعایت کنید!

با رعایت برخی نکات ایمنی به هنگام استفاده از چسب اکواریوم می‌توانید از بروز برخی مشکلات و بیماری‌ها به راحتی پیشگیری کنید.

  • اگر به صورت دائم از چسب آکواریوم با مقادیر بالا استفاده می‌کنید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.
  • تا زمان خشک شدن کامل چسب آکواریوم هرگز آن را در معرض رطوبت یا حرارت قرار ندهید. در چنین شرایطی کیفیت خود را از دست داده و دچار ترک خوردگی می‌شود.
  • بعد از ریخت چسب روی سطح با استفاده از کاردک یا هر وسیله نازک و نسبتا تیز سطح چسب را یکنواخت کنید.

(منبع خارجی)

از کجا چسب سیلیکونی باکیفیت بخرم؟

اگر شما هم به دنبال خرید چسب باکیفیت سیلیکونی یا هر نوع چسب دیگری با قیمت مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از سایت فروشگاهی گنج کالا دیدن فرمایید. گنج کالا بزرگ‌ترین مرکز عرضه کننده انواع چسب در ایران بوده و تمامی محصولات در این فروشگاه با مناسب‌ترین قیمت و گواهی تضمین کیفیت کالا به فروش می‌رسند.