چسب آکواریوم جهت درزگیری بین سرامیک‌ها، شیشه‌ها و حتی بین کابینت‌ها و دیوار آشپزخانه به کار می‌رود.‌ زیرا مقاومت بسیار مطلوبی در مقابل آب داشته و خیلی سخت از بین می‌رود. در هر صورت ممکن است که در زمان کار با این چسب، مقداری از آن بر روی سطوح یا دست و لباس ریخته شده و لازم باشد که آن را پاک کنید. خوشبختانه انواع حلال چسب آکواریوم در بازار وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها چسب آکواریوم را از سطوح پاک نمود. یکی از فروشگاه‌هایی که انواع مختلف این چسب را عرضه می‌کند، فروشگاه آنلاین گنج کالا است. اگر به طور مداوم با چسب آکواریوم سروکار دارید، می‌توانید به سایت این فروشگاه مراجعه کرده و انواع حلال چسب آکواریوم را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا خریداری کنید.

حلال چسب آکواریوم خشک شده

با گذشت زمان چسب آکواریوم سفت و خشک شده و در برابر آب، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در نتیجه اگر بر روی سطحی بریزد، پس از خشک شدن، پاک کردن آن بسیار سخت خواهد شد. اگر شما پس از خرید چسب و در زمان استفاده از آن با لکه‌ای مواجه می‌شوید، باید نکات زیر را رعایت کنید

  • خیلی زود و قبل از خشک شدن چسب، اقدام به پاک کردن لکه کنید.
  • در زمان پاک کردن سطوح آغشته به چسب، دقت بسیاری داشته باشید تا به سطوحی مانند استیل و چوب صدمه وارد نکنید.
  • استفاده از حلال چسب آکواریوم برای هر سطحی توصیه نمی‌شود. در زمان به کار بردن این حلال نکات ایمنی مثل استفاده از دستکش را حتما رعایت کنید.

حلال چسب آکواریوم روی لباس

در اولویت اول پیشنهاد می‌شود در زمان کار با چسب آکواریوم، لباس کار بپوشید تا اگر چسب روی لباس شما ریخته شد، اهمیت زیادی نداشته باشد. البته با رعایت این نکته نیز گاهی نیاز داریم که چسب آکواریوم را از روی پارچه لباس پاک کنیم. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید و در صورت عدم پاک شدن لکه، حلال چسب آکواریوم از روی لباس به شما در این امر کمک می‌کند. 

  • استفاده از حلال چسب آکواریوم

حلال‌های مخصوص چسب آکواریوم از ساده ترین و بهترین روش‌ها جهت پاک کردن این چسب از روی لباس هستند. شما می‌توانید این حلال‌ها را از فروشگاه‌های رنگ و چسب فروشی خریداری کنید. 

مراحل استفاده از حلال:

  1. فرچه‌ای را به ماده حلال آغشته نمایید.
  2. فرچه را بر روی لکه چسب کشیده و به مدت ۵ دقیقه این کار را ادامه دهید.
  3. در صورت نیاز قسمتی از لکه چسب را با یک شی تیز بتراشید، ولی دقت کنید که به بافت لباس آسیب نرسد.

روش پاک کردن چسب آکواریوم از روی لباس

  • پاک کردن چسب آکواریوم روی لباس توسط اتو

در واقع این مورد ساده‌ترین راه جهت پاک کردن چسب آکواریوم است، زیرا اتو از وسایلی است که در تمام خانه‌ها موجود است. برای این روش تنها به اتو و یک تکه کاغذ نیاز دارید.

  1. لباس را روی یک سطح صاف مانند میز اتو پهن کنید.
  2. یک تکه کاغذ یا دستمال کاغذی را روی قسمتی که چسب روی آن ریخته، قرار دهید.
  3. اتو را روی حالت بدون بخار و دمای متوسط تنظیم کرده و آن را روی کاغذ قرار دهید. باید به میزان کمی اتو را بر روی سطح فشار داده و دقت کنید که دمای اتو زیاد نباشد، زیرا لایه کاغذی را می‌سوزاند.
  4. پس از گذشت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه باید اتو را بردارید.
  5. باید لکه چسب به کاغذ چسبیده و به همراه کاغذ از روی لباس بلند شود. اگر چسب روی لباس همچنان باقی مانده، این مراحل را مجدد تکرار نمایید.
  • پاک کردن چسب آکواریوم روی لباس توسط یخ

هنگامی که دمای چسب کمتر می‌شود، نسبت به قبل سفت شده و خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد. به این علت، گذاشتن یخ روی لکه یک راهکار مناسب جهت پاک نمودن چسب آکواریوم از روی لباس است. مراحل انجام این کار به صورت زیر است:

  1. یک تکه یخ را در پلاستیکی گذاشته و  سپس آن را روی لکه چسب بگذارید.
  2. به جای استفاده از یخ، می‌توانید لباس را در فریزر بگذارید تا به این صورت لکه چسب منجمد گردد.
  3. پس از یخ کردن لکه چسب، تا جای ممکن با دست آن را از لباس جدا کنید.
  4. آنچه از لکه باقی ‌مانده را توسط یک شی تیز مانند چاقو یا کاتر بتراشید. 

حلال چسب آکواریوم از روی دست

اگر در زمان کار، مقداری از چسب آکواریوم به پوست دست شما چسبید، برای از بین بردن چسب می‌توانید علاوه بر استفاده از حلال چسب آکواریوم از روی دست، از روش‌های زیر نیز استفاده کنید:

  • با شستن دست‌ها

در صورتی که چسب آکواریوم روی دست شما خشک شود، باید بلافاصله تلاش کنید آن را از بین ببرید. این چسب در مدت یک شبانه‌ روز کامل خشک می‌شود. برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی دست، ابتدا از یک پارچه کهنه یا یک تکه نایلون استفاده کنید و با آن چسب را از روی دستتان پاک کنید. سپس دست خود را زیر آب بگذارید. هنگامی که دست شما زیر آب است، با استفاده از یک پارچه، قسمتی که لکه چسب باقی ‌مانده است را پاک کنید. شما می‌توانید از صابون هم استفاده کنید. این مراحل را تا زمانی که لکه چسب از بین برود تکرار کنید.

  • با استفاده از سشوار

استفاده از حرارت یکی از روش‌های توصیه شده برای پاک کردن چسب سیلیکونی از روی دست است. هنگامی که یک ماده چسبنده با گرما و حرارت در تماس است، مقاومت آن کاهش می‌یابد. بنابراین، برای از بین بردن لکه چسب آکواریوم از روی دست، می‌توانید از حرارت سشوار استفاده نمایید. با این کار، چسب نرم می‌شود و می‌توانید با استفاده از یک تکه پارچه کهنه به راحتی آن را از روی دستتان پاک کنید.

  • با استفاده از سوهان

شما می‌توانید از ابزارها و وسایلی که برای ساییدن سطوح استفاده می‌شوند، برای از بین بردن لکه چسب آکواریوم استفاده کنید. سوهان یکی از این ابزارهایی است که باید با دقت از آن استفاده کنید تا پوست دستتان آسیب نبیند. چرا که چسب آکواریوم بسیار سخت‌تر از پوست دست است. بنابراین، در این کار باید بسیار مراقب باشید.

  • با استفاده از استون

استون یک حلال است که برای حل کردن مواد چسبنده استفاده می‌شود و بسیاری از افراد با کاربرد آن آشنا هستند. از بین بردن لاک ناخن یک مثال شناخته شده از استفاده از استون است. برای استفاده از استون، یک تکه پنبه را در استون غوطه‌ور کنید و سپس آن را بر لکه چسبی که روی دستتان است، قرار دهید. استون به آرامی چسب را حل می‌کند و آن را از بین می‌برد.

حلال چسب آکواریوم از روی آهن

نحوه پاک کردن چسب آکواریوم از روی آهن

 

شما می‌توانید با کمک حلال چسب آکواریوم از روی آهن، چسب‌های روی سطح فلزات را پاک کنید. علاوه بر این، روش‌های زیر نیز چسب آکواریوم را از روی فلز و آهن پاک می‌کند:

  • استون

یک پنبه را به خوبی به استون آغشته کرده و روی چسب بمالید. سپس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید روی چسب بماند. زمانی که احساس کردید چسب نرم شده است، به کمک سوهانی پلاستیکی، چسب را جدا کنید. البته دقت کنید که استون گزینه مناسبی برای آهن رنگ شده نمی‌باشد.

  • روان ‌کننده WD-40

روان ‌کننده WD-40 به شکل اسپری تولید شده و برای حل کردن انواع چسب استفاده می‌شود. برای اینکار، مقداری از روان ‌کننده را روی ناحیه مورد نظر اسپری کرده و بعد از ۵ دقیقه چسب را جدا کنید. سپس باقیمانده‌های  روان‌ کننده را بشویید تا سبب پوسیدگی سطح نشود.

  • الکل

الکل یکی دیگر از موادی است که حلال چسب آکواریوم از سطح آهن می‌باشد. برای این امر، یک پنبه‌ را به الکل آغشته نموده و در مدت زمان ۵ دقیقه بر روی چسب بمالید و پس از آن چسب را بتراشید.

  • آب اکسیژنه

از دیگر انواع حلال خوب جهت پاک کردن چسب، آب اکسیژنه است و با سطوح فلزی نیز سازگاری خوبی دارد. بنابراین باید پنبه‌ای را به آب اکسیژنه ترکیب کرده و بر روی سطح فلزی که چسب روی آن است، بکشید. بعد از چند دقیقه مالیدن باید با سوهان پلاستیکی چسب را جدا نمایید. (منبع خارجی)

حلال چسب آکواریوم از روی بدنه ماشین

پاک نمودن چسب آکواریوم از روی بدنه ماشین حساسیت زیادی دارد، زیرا این احتمال وجود دارد که بخشی از رنگ ماشین نیز به همراه چسب پاک شود. برخی از انواع حلال چسب آکواریوم از روی بدنه ماشین بدون از بین بردن رنگ بدنه، می‌توانند چسب را پاک نمایند. البته برخی از آن‌ها هم به رنگ ماشین صدمه می‌زنند. برای پاک کردن چسب آکواریوم روی خودرو بدون آسیب به بدنه آن، می‌توانید از دستورالعملی که در زیر آموزش داده‌ایم، استفاده کنید.

۱. یک ظرف آب گرم آماده کرده و درون آن مقداری کرم نرم کننده دست و یک پاک کننده صابونی دست بریزید. به وسیله پارچه، مخلوط کرم، آب گرم و صابون را روی لکه رنگ بمالید.

۲. استون یکی از بهترین نوع حلال چسب آکواریوم برای خودرو می‌باشد. البته اگر برای مدت طولانی بر روی رنگ ماشین باقی بماند، رنگ را در خود حل می‌کند. پس راه دیگر پاک کردن چسب، استفاده از یک پاک ‌کننده حاوی استون می باشد. برای اینکار، ابتدا پاک کننده استون را توسط یک دستمال بر روی سطح چسب بمالید.  حتما باید یک دستمال خشک در نزدیکی خود داشته باشید تا در صورت ترکیب شدن استون با رنگ ماشین، سریع آن را پاک کنید.

۳. شما می‌توانید سرکه سفید را جایگزین الکل کنید. برای انجام این امر، مراحل قبل را چند بار تکرار کنید تا چسب آکواریوم از روی بدنه خودرو کاملا تمیز شود. سپس آن قسمت پاک شده را با واکس ماشین برق بیندازید.

حلال چسب آکواریوم از روی کاشی

برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی کاشی، علاوه بر استفاده از حلال چسب آکواریوم از روی کاشی ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. در ابتدا، با استفاده از ابزارهایی مانند چاقو، کاتر و سوهان، سطح کاشی را تراشیده و تا حد امکان چسب موجود روی آن را بردارید.  اما برای اطمینان از سالم ماندن کاشی‌هایی که طرح‌های ظریف دارند، توصیه می‌شود که حلال‌ها را به صورت مستقیم روی سطح اسپری نکنید و به جای آن از یک دستمال آغشته به حلال استفاده نمایید. سپس لایه چسب باقیمانده را با استفاده از سوهانی با درجه سختی کم بتراشید.

برای پاک کردن لکه‌های مقاوم چسب آکواریوم از روی کاشی، می‌توانید چند بار از حلال استفاده کنید. همچنین، می‌توانید سشوار را روی حالت باد گرم تنظیم کنید و به مدت یک دقیقه آن را به لکه چسب بگیرید تا مقاومت آن کاهش یابد. سپس لکه را بتراشید و با استفاده از پاک ‌کننده‌ها، سطح را تمیز کنید. با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید چسب آکواریوم را از روی کاشی بطور مؤثری پاک کنید.

حلال چسب آکواریوم از روی شیشه پنجره

پاک کردن چسب آکواریوم از روی شیشه

اگر شما می‌خواهید که چسب آکواریوم را از سطح شیشه‌ای پاک کنید، علاوه بر استفاده از حلال چسب آکواریوم از روی شیشه، می توانید از روش‌های زیر نیز استفاده نماید:

  • برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی شیشه، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از روش‌ها استفاده از جرم‌‌گیرهای مورد استفاده در آشپزخانه است. این جرم گیر می‌تواند چسب آکواریوم را از سطح شیشه پاک کند. همچنین اسپری روان‌ کننده WD-40 نیز می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. 
  • روش دیگر، استفاده از ترکیب آب گرم و صابون است. با ترکیب این دو و استفاده از یک پارچه مرطوب، می‌توانید روی سطح چسب آکواریوم را تمیز کنید. پارچه را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی سطح بکشید و این عمل را تکرار نمایید.
  • اگر باقیمانده‌‌‌های چسب را همچنان مشاهده کردید، می‌توانید از وازلین استفاده نمایید. بعد از یک شبانه‌ روز، وازلین و چسب را از روی سطح پاک کنید.

حلال چسب آکواریوم از روی سینک

استفاده از چسب آکواریوم در سینک، یکی از عمومی‌ترین کاربردهای این چسب در جهان است. در مواقعی که چسب آکواریوم را به صورت اشتباهی استفاده کرده‌اید، می‌توانید از وسایلی مانند کاردک، موکت بر، استون، الکل و موارد مشابه برای پاک کردن چسب از روی سینک استفاده کنید.

محصولات حلال چسب آکواریوم

در مطلب فوق، شما را با راه و روش‌های پاک کردن چسب آکواریوم آشنا کردیم. همان‌‌طور که متوجه شدید، برخی محصولات حلال چسب آکواریوم در بازار موجود هستند. پیشنهاد ما به شما، خرید بهترین چسب آکواریوم از فروشگاه گنج کالا است تا در صورت بروز اشتباه و نیاز به پاک کردن آن، به مشکل بر نخورید.