اگرشما اخیرا نقاشی خانه خود را تمام کرده اید وفکر میکنید کارتان تمام شده، سخت در اشتباهید و کارتان هنوز تمام نشده است. تمیز کردن وسایل نقاشی این امکان را به شما می دهد تا دوباره از آنها استفاده کنید. تمیز کردن غلطک ها با تمیز کردن قلم رنگ ها متفاوت است. بسته به رنگی که استفاده کرده اید، باید روش مناسبی را برای پاک کردن رنگ انتخاب کنید. تکنیک های تمیز کردن بسته به اینکه از رنگ های پایه آب یا روغنی استفاده می کنید متفاوت است. اگر شما از روش مناسب استفاده کنید، حتما میتوانید غلطک های رنگ خود را کاملا تمیز کنید.

روش اول
پاک کردن رنگ با پایه آب

رنگ اضافی روی غلطک را روی سطحی غلت بدهید. ممکن است هنوز مقداری رنگ داشته باشید که از غلطک می چکد. شاید بخشی از سطح داشته باشید که به صورت کامل رنگ آمیزی نشده است. برای خلاص شدن از شر این رنگ، باید غلتک رنگ را روی این قسمت ها بکشید. همچنین می توانید غلطک رنگ را روی یک منطقه به صورت لایه نازک بکشید.

 

تمیز کردن غلطک

با استفاده از ابزار ساده رنگ اضافی سرسختی که روی غلطک است را را بخراشید. ممکن است غلطک رنگ شما رنگ خشک شده اضافی روی لبه های خود داشته باشد. غلطک را روی سطل رنگی که استفاده کرده اید نگه دارید. از سمت منحنی ابزار 5 در 1 نقاشی یا کاردک بتونه خود برای خراشیدن رنگ اضافی از روی غلطک رنگ استفاده کنید.

یک سطل را با آب و صابون پر کنید. دو ظرف را با آب گرم پر کنید. از یک ظرف برای شستشوی غلطک و دیگری برای آبکشی استفاده خواهید کرد. حدود یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به ظرف شستشو اضافه کنید.

 

شستشو غلطک

غلطک را تمیز کنید. ابتدا باید روی غلطک را با آب گرم بشویید. اکنون باید روکش غلطکی را در ظرفی پر از محلول تمیزکننده قرار دهید. روکش غلطکی را با دو دست مالش دهید تا جایی که می توانید رنگ را پاک کنید. پس از انجام این کار، روکش غلطکی را داخل آب فرو کنید و خارج کنید. زمانی که احساس کردید پوشش به اندازه کافی تمیز است، باید آن را کنار بگذارید. آب کثیف را از ظرف پاک کنید. ظرف را با محلول تمیزکننده بیشتری پر کنید. اکنون باید قفس غلطکی را داخل ظرف قرار دهید. قفس را با برس بشویید تا تمام رنگ پاک شود.

 

غلطک شستشو

غلطک را بشویید و خشک کنید. پوشش غلطکی شسته شده را در ظرف آبکشی قرار دهید و آن را بشویید تا تمیز شود. به آبکشی کردن ادامه دهید تا از تمیزی آن اطمینان حاصل کنید تا صابون یا رنگ روی آن باقی نماند. باید قفس را نیز بشویید. پوشش غلطکی را در یک حوله تمیز بپیچید تا آب اضافی آن گرفته شود. شما باید روکش غلطکی را عمودی نگه دارید تا خشک شود. قفس را با دستمال کاغذی خشک کنید.
• همچنین می توانید از شلنگ باغبانی برای شستشوی باقی مانده رنگ از روکش غلطکی استفاده کنید. غلطک رنگ را روی یک میله قرار دهید و غلتک رنگ را با شلنگ اسپری کنید تا رنگ شروع به چرخیدن کند. اگر شلنگ را روی کل غلطک بکشید، رنگ با نیروی چرخش مکیده می شود. سپس جریان آب را روی لبه غلطک بگذارید تا سریع بچرخد و غلطک تقریباً خشک شود، زیرا آب نیز به سمت بیرون می چرخد.

 

 

روش دوم
پاک کردن رنگ با پایه روغنی

از شر رنگ اضافی خلاص شوید. می توانید با غلطک رنگ روی سطوح را رنگ کنید. ناحیه ای را انتخاب کنید که به درستی رنگ آمیزی نشده یا نسبتاً نامحسوس است، غلطک را روی آن قسمت بغلتانید. ممکن است مقداری رنگ خشک شده روی غلطک چسبیده باشد. با استفاده از ابزاری مانند ابزار 5 در 1 نقاشی یا یک چاقوی بتونه، رنگ را از از غلطک جدا کنید.

 

 

غلطک روغن

مشخص کنید که از چه نوع رنگ پاک کنی استفاده می کنید. از برچسب روی رنگ کمک بگیرید. روی برچسب باید مشخص شود که بهترین حلال برای این رنگ چیست. حلال های رایج عبارتند از: الکل معدنی، الکل دناتوره شده و تینر روغنی، نفت سفید و بنزین(با توجه به اینکه بنزین برای پوست شما مضر است استفاده از آن را توصیه نمی کنیم) است.

 

تینر

سینی های رنگ را آماده کنید. هر گونه مواد اضافی را از سینی های رنگ خود پاک کنید. دو یا سه سینی را با رنگ پاک کن پر کنید. یک سینی را با آب گرم پر کنید.
• وقتی این سینی ها را پر می کنید، باید آنقدر مایع بریزید که کل روکش غلطکی و قفس را بپوشاند.

 

غلطک را تمیز کنید. پوشش غلطک رنگ خود را از قفس غلطکی جدا کنید و آن را در اولین سینی پاک کننده رنگ قرار دهید. اجازه دهید حدود پنج دقیقه در سینی بماند. روکش غلطکی را به آرامی از سمتی به سمت دیگر حرکت دهید. سپس روکش غلطکی را در سینی بعدی قرار دهید. اجازه دهید روکش به مدت سه تا چهار دقیقه در سینی بماند. این فرآیند باید رنگ را از روکش غلطکی پاک کند. اگر هنوز رنگ روی روکش غلطکی وجود دارد، باید آن را در سینی دیگری از پاک کننده رنگ قرار دهید. در مورد قفس غلطکی نیز باید همین روش را دنبال کنید.

 

 

غلطک را بشویید و خشک کنید. برای شستشوی روکش غلطکی باید آن را در سینی پر از آب گرم قرار دهید. می توانید از دستمال کاغذی برای خشک کردنش استفاده کنید. پس از خشک کردن پوشش غلطکی، باید آن را را در جای خشک قرار دهید. شما باید قفس غلطکی را نیز به همین ترتیب بشویید. قفس غلطکی را هم می توانید با دستمال کاغذی خشک کنید.

 

غلطک

 

بازیافت کنید. رقیق کننده رنگ استفاده شده خود را با استفاده از یک قیف در ظرف اصلی آن قرار دهید و آن را برای استفاده دیگر بازیافت کنید. اگر نمی خواهید رقیق کننده رنگ خود را بازیافت کنید، باید طبق مقررات شهرداری خود آن را دور بریزید. به طور کلی می توانید این مقررات را در وب سایت شهرداری خود بیابید. اگر شهرداری شما وب سایت ندارد، باید با اداره بهداشت شهر خود تماس بگیرید.

روغن

روش سوم
لوازم و فضای کارتان را آماده کنید

اگر نمی خواهید رنگی روی دستانتان باشد، دستکش بپوشید. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی افتد، باید یک جفت دستکش بپوشید. هر دو دستکش ها لاستیکی و لاتکس مناسب هستند. می توانید آنها را از سوپرمارکت محله خود تهیه کنید. دستکش ها باعث تمیز و ایمن ماندن دستان شما میشوند. جهت خرید و مشاهده قیمت دستکش به وب سایت گنج کالا مراجعه کنید.

 

 

دستکش
از چشمان خود محافظت کنید. مواد شیمیایی مورد استفاده برای از بین بردن رنگ می تواند خطرناک باشد. عینک محافظ از پاشیده شدن مواد شیمیایی به چشمان شما جلوگیری می کند. عینک پلاستیکی برای این کار مناسب است. همچنین می توانید از عینک کار نیز استفاده کنید. می توانید عینک پلاستیکی یا عینک کار را از یک فروشگاه اینترنتی گنج کالا تهیه کنید. عینک متناسب با صورت خود را پیدا کنید تا نیوفتد!

 

 

 

فضای کار خود را آماده کنید تا وقتی غلطک ها را تمیز می کنید، فضای خود را کثیف کنید. میتوانید چند روزنامه قدیمی را روی زمینی که غلطک های رنگ را تمیز می کنید، قرار دهید یا میتوانید غلطک ها را روی سینی های رنگ تمیز کنید. میتوانید ازهر فضایی که در آن به راحتی تمیزکاری کنید، استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید غلطک های خود را در گاراژ یا زیرزمین خود تمیز کنید.

غلطک را جدا کنید. پوشش غلطکی و قفس آن را جداگانه تمیز کنید. جدا کردن غلطک، تمیز کردن کامل این قسمت ها را آسان تر خواهد کرد. روکش غلطکی را از قفس غلطکی جدا کنید. می توانید این کار را روی سینی رنگ انجام دهید. بسته به نوع غلطکی که دارید، به سادگی غلطک را از قفس بیرون آورید یا آن را از قفس باز کنید.

تمیز کردن غلطک را برای بعد نگه دارید. اگر قرار نیست فوراً غلطک های خود را تمیز کنید، باید آنها را در یک فضای بسته نگهداری کنید. برای تازه نگه داشتن غلطک، آن را در پوشش پلاستیکی قرار دهید. سپس آن را در یخچال قرار دهید.
• با نگهداری غلطک های خود در کیسه، می توانید از دردسر تمیز کردن چند باره آن جلوگیری کنید. این کارگزینه خوبی برای زمانی است که در حال تکمیل یک پروژه چند روزه هستید و پیاپی از آن استفاده خواهید کرد.

امروزه استفاده از غلطک باعث شده تا به راحتی بتوانید دیوارها خانه ی خود را رنگ آمیزی کنید. حتی شما به راحتی می توانید دیوارهای خانه خود را هر سال تغییر دهید. جهت خرید و مشاهده قیمت غلطک ها به فروشگاه اینترنتی گنج کالا مراجعه کنید. گنج کالا مرجع تخصصی صنعت و ساختمان.