استفاده از غلطک رنگ راهی سریع برای رنگ آمیزی دیوارهای داخلی و خارجی خانه شما است. شاید قلم های رنگ انتخاب ساده تری به نظر برسند، اما با انتخاب یک غلطک رنگ در زمان صرفه جویی زیادی خواهید کرد. غلطک‌های رنگ سطح بزرگ ‌تری را نسبت به قلم پوشش می‌دهند و سطحی یکدست برای نقاط بزرگ و کوچک فراهم می‌کنند. قبل از شروع به کار، باید نوع مناسب غلطک را برای کارتان خریداری کنید و یاد بگیرید که چگونه از رنگ به صورت کارآمد استفاده کنید. در غیر این صورت، امکان دارد در آخر کار با یک سطح رگه‌ دار یا لکه‌دار مواجه شوید.

قسمت اول

انتخاب غلطک رنگ

1

غلطکی با یک قاب فلزی که امکان استفاده مجدد به شما میدهد، بخرید. غلطکی که بتوان یدک جدید خرید و با همان دسته استفاده کرد.همچنین به دنبال غلطک‌هایی باشید که دارای دندانه‌های کوچک هستند که هنگام کار با آن، کاور (بخش پارچه ای) غلطک را می‌گیرند. دندان ها از چرخش یا افتادن کاور در حین رنگ کردن جلوگیری می کنند.

از خرید غلطک رنگ یکبار مصرف خودداری کنید، زیرا قابی با کیفیت پایین کنترل شما را هنگام رنگ کردن محدود می کند.

 

 

 

2

دسته بلندتری را به دسته قاب غلطک وصل کنید تا نقاط بلند و بزرگ را به راحتی رنگ کنید. این دسته به شما کمک می​کند کنترل بهتری برای رنگ کردن نقاط بزرگی که نیاز به نقاشی در مقیاس بزرگتری دارند، داشته باشید و در زمان خود با بالا رفتن و پایین آمدن از نردبان صرفه جویی کنید. یک دسته چوبی (120 سانتی‌متری) را از فروشگاه ابزار محله خود خریداری کنید یا یک دسته جارو دستی به آن وصل کنید. اگر می خواهید راندمان بهتری داشته باشید از دسته غلطک های تلسکوپی که در سایز 1.5 متر تا 4 متری در بازار موجود هستند استفاده کنید.

اگر در حال رنگ کردن قسمتی کوچک یا قابل دسترس هستید، لازم نیست دسته ای به غلطک وصل کنید.

 

دسته غلطک

3

یک غلطک بر اساس ناحیه ای که میخواهید رنگ کنید، خریداری کنید. غلطک های بزرگ برای رنگ کردن قسمت های بزرگ مثل دیوارها خیلی کاربردی هستند و غلطک های ظریفتر برای رنگ کردن قسمت های کوچک یا باریک ایده آل هستند. مطمئن شوید که یدک غلتک رنگ متناسب با غلطک رنگ شما باشد. پرز یا ضخامت غلطک را طوری انتخاب کنید که با بافت سطحی که رنگ می کنید بهترین تناسب را داشته باشد. دیوارهایی با بافت درشت نیاز به دندانه یا پرزهای بلندتری نسبت به دیوارهایی با بافت سبک دارند.

برای رنگ های روغنی از غلطکی با الیاف مصنوعی یا طبیعی و برای رنگ های پایه آب فقط از غلطکهایی با الیاف مصنوعی استفاده کنید.

در دیوارهای داخلی که بافت سبکی دارند از ضخامت (0.95 سانتی متر) و برای دیوارهای بیرونی که بافت درشتی مانند گچ دارند از ضخامت (1.9 سانتی متر) استفاده کنید.

از خرید غلطک رنگ ارزان یا یکبار مصرف خودداری کنید. چون این نوع از غلطک ها به اندازه یک غلطک با کیفیت رنگ را در خود نگه نمی دارد و رنگ را به یک اندازه پخش نمی کنند. غلطک ترکیبی پشم و پلی استر با کیفیت متوسط را از فروشگاه اینترنتی گنج کالا مرکز متنوع ترین ابزار رنگ آمیزی تهیه کنید.

 

غلطک ارزان

 

 

قسمت دوم

پر کردن غلطک با رنگ

1

رنگ خود را در سطل که دارای صفحه یا تورغلطک است بریزید و یا از سینی رنگ استفاده کنید. سطل را با (7.6 تا 10.2 سانتی متر) رنگ پر کنید، یا تا زمانی که سطح رنگ به پایین صفحه یا تورغلطکی که در داخل سطل قرار گرفته است، برسد. صفحه غلطکی به پوشاندن غلطک رنگ کمک می کند، بنابراین نباید غلطک در رنگ غوطه ور شود. اگر از سینی استفاده می کنید، حدود (2.5 سانتی متر) رنگ را ته سینی بریزید. آن را زیاد پر نکنید.

در صورت پر شدن بیش از حد ظرف، هنگام پرکردن غلطک، احتمال ریخته شدن رنگ بسیارزیاد است.

برای قسمت بزرگ، از یک سطل با صفحه غلطکی در داخل آن استفاده کنید. گنجایش سطل بیشتراز سینی رنگ است و احتمال ریخته شدن آن به مراتب کمتر است.

 

 

پر کردن غلطک

 

2

غلطک را با برداشتن الیاف اضافی روی آن و مرطوب کردن آن با آب آماده کنید. از یک تکه چسب نواری یا یک برس پرزگیر برای جدا کردن الیاف اضافی روی غلطک استفاده کنید، زیرا ممکن است در حین رنگ کردن، رنگ را لخته کند. غلطک را با آب خیس کرده و استر کشی را تمام کنید. غلطک را تکان دهید تا آب موجود در قاب فلزی خارج شود و آن را با یک پارچه خشک کنید. کاور باید کمی مرطوب باشد اما آب ازآن چکه نکند.

این تکنیک باعث صرفه جویی در وقت شما می شود، زیرا غلطکهای خشک زمان بیشتری برای پرکردن یکدستی رنگ لازم دارند.

 

 

 

3

غلطک را به رنگ آغشته کرده و روی صفحه  توری یا سینی غلطک بغلتانید. به غلتاندن غلطک رنگ  ادامه دهید تا رنگ یکنواختی داشته باشید. صفحه توری و برجستگی های روی سینی غلطک به توزیع رنگ روی غلطک کمک می کند. از فرو بردن مجدد کاوراستر کشی شده به طور مستقیم در رنگ خودداری کنید. اشباع بیش از حد کاور ممکن است باعث پخش شدن رگه‌هایی از رنگ روی دیوار شود.

اگر کاور خود را با آب آسترکشی نکردید، آن را حداقل 5 یا 6 باردر رنگ غوطه ور کرده و بغلتانید تا کاملا با رنگ پوشیده شود.

 

 

 

 

قسمت سوم

نقاشی دیوار

1

با استفاده از قلم مو، محیط دیوار را با رنگ مشخص کنید. برای پوششی یکنواخت با حرکات بلند و افقی رنگ کنید. ضخیم بودن کاورغلطک، استفاده از رنگ در گوشه های مجاور، سقف، گچبری ها، درها و پنجره های مجاور را دشوار می کند. حتی اگر آن قسمت ها را مرتب رنگ کنید، به احتمال زیاد رنگ با رگه هایی روی آن خشک می شود.

 

2

رنگ را روی دیوار با حرکتی زاویه دار رو به بالا پخش کنید. این کار را با فاصله حدود 15 سانتی متر از گوشه دیوار و حدود (30 سانتی متر) فاصله از پایین دیوار شروع کنید. سپس، رنگ کردن خود را (5.1 تا 10.2 سانتی متر) با فاصله از سقف انجام دهید. بیشتر رنگ داخل غلطک ریخته شده، با اولین حرکت به دیوار منتقل می شود. با این کار همه جای اتاق غیر از سقف، گوشه ها و گچبری ها رنگ میشوند.

برای داشتن بهترین پوشش رنگی، دیوارهای بزرگ را به صورت ذهنی تقسیم کنید و سایر قسمت های کوچکتر را به یک سوم تقسیم کنید. سپس هر قسمت را با یک بار پر کردن رنگ و قسمت بعدی را با باردیگر پرکردن رنگ جدید، رنگ کنید.

 

3

با حرکت دادن غلطک به سمت بالا و پایین، رنگ را در قسمت های رنگ نشده پخش کنید. سعی کنید گوشه ها، دیوارها، سقف و قسمت های پایین دیوار که قبلا خالی گذاشته اید بپوشانید. با حرکات پیوسته مانند یک زیگزاگ عمودی به سمت بالا و پایین رنگ کنید. این حرکت را ادامه دهید تا رنگ اعمال شده به طور یکنواخت روی آن قسمت از دیوار پخش شود.

همیشه هنگام پخش کردن رنگ فشار ملایمی اعمال کنید. حرکات محکم با فشار زیاد می تواند رگه هایی را روی رنگ ایجاد کند و باعث ایجاد رگه های رنگی روی کاورشود.

اگر غلطک رنگ شروع به چسبیدن به دیوار کرد و رنگ را پخش نکرد، فشاری به غلطک وارد نکنید. این اتفاق به این معنی است که غلطک باید با رنگ بیشتری پر شود.

4

غلطک را دوباره با رنگ پر کنید و شروع به رنگ کردن قسمت بعدی دیوار کنید. برای داشتن پوشش صاف تر، همیشه رنگ را به سمت قسمتی که قبلا رنگ شده پخش کنید. حدود (15 سانتی متر) فاصله بین فضایی که اخیراً نقاشی کردید و بخش جدید بگذارید.

این روند را تا زمانی که تمام دیوار رنگ شود ادامه دهید.

5

بخش های جداگانه ای را که رنگ کرده اید با ضربات غلطک روی هم وصل کنید. از همان حرکات بالا و پایین و زیگزاگی که برای پخش رنگ استفاده کردید استفاده کنید. برای این فرآیند نیازی به تمیز کردن یا تهیه روکش غلطکی تازه ندارید. باقی مانده رنگ روی غلطک به ترکیب رنگ مرطوب روی دیوار بدون اشباع بیش از حد آن کمک می کند.

صاف کردن رنگ نزدیک سقف و کف با حرکت عمودی کاری چالش برانگیز است. اگر قبلاً از غلطک رنگ استفاده نکرده اید. از یک حرکت افقی برای صاف کردن رنگ نزدیک آن قسمت استفاده کنید.

6

در صورت نیاز، پس از خشک شدن لایه اول، لایه دوم رنگ را اعمال کنید. قسمت رنگ شده را در طول روز بررسی کنید و ببینید آیا لایه رنگ یکنواخت است یا خیر. بیشتر رنگ‌های روشن برای پوشاندن دیوار به 2 لایه رنگ نیاز دارند. برخی از رنگ‌های تیره تر ممکن است به 3 لایه نیاز داشته باشند.

برای رنگ های روغنی، می توانید پس از 24 ساعت خشک شدن، لایه دوم را اعمال کنید. رنگ پلاستیک و اکریلیک به سرعت خشک می شود، بنابراین شما میتوانید پس از 4 ساعت لایه دوم را اعمال کنید.

 

 

7

پس از اتمام نقاشی، غلطک را تمیز کنید. برای پاک کردن رنگ اضافی از غلطک از یک کاردک استفاده کنید. کاردک را در طول کاور بکشید. قبل از شستشو تا جایی که می توانید رنگ را از روی آن پاک کنید. سپس کاور را با آب بشویید تا ببینید آب تمیز از آن خارج میشود. قبل از قرار دادن آن بر روی قاب فلزی، یک شب اجازه خشک شدن به کاور بدهید.

جهت خرید غلطک رنگ و استعلام قیمت غلطک رنگ به اینجا کلیک کنید.