روغن بزرک یا روغن برزک، نوعی روغن گیاهی است که از دانه­ های خشک و رسیده­ ی گیاه کتان گرفته شده است به همین خاطر به نام روغن کتان هم شناخته می شود. رنگ این روغن ­ها از بی ­رنگ تا متمایل به زرد است و خواص پلیمری دارد. این خاصیت پلیمری باعث می ­شود تا بتوان از این روغن ها به صورت خالص و یا در ترکیب با رنگ ­های روغنی دیگر استفاده کرد.

کاربردهای روغن برزک

روغن بزرک برای جلا دادن چوب و نقاشی ­های رنگ روغن و ساختمان بتونه ها استفاده می شود.

هدف از پوشش دادن چوب با روغن بزرک بیشتر از اینکه جنبه تزئینی قضیه در نظر گرفته شود جنبه حفاظتی آن در مقابل خشک شدن زیر نور خورشید، باد، باران و سایش می باشد .

 

روغن بزرک در نقاشی، کاربرد و انواع آن

در نقاشی رنگ روغن، پودر رنگ را با این روغن مخلوط کرده و از آن رنگ روغن می سازند. استفاده از این روغن برای نقاشی صرفه اقتصادی ندارد، اما اگر دانه ­های آن حرارت داده شده و با حلال ­های روغنی استخراج شود، روغن بیش تری بدست می آید، ولی رنگ آن کمی تیره­ تر شده و دوام و پایداری کم تری خواهد داشت. به این نوع روغن بزرک که در نقاشی و صنعت کاربرد دارد، روغن پخته گفته می ­شود و انواع مختلفی دارد که آن ها را در ادامه این مطلب معرفی خواهیم کرد:

 

روغن بزرک و کاربرد

روغن بزرک تصفیه شده

زمانی که روغن با استفاده از حرارت از دانه­ های گیاه جدا و به کمک مواد شیمیایی بی ­رنگ و تصفیه می شود، به آن روغن خام گفته می­ شود که اصطلاحا یک روغن تصفیه شده و به عنوان یک رقیق کننده رنگ، کاربرد گسترده ای دارد.

روغن بزرک استند

این روغن از روغن بزرک خام بدست می ­آید و در مخزن هوایی با دمای 300 درجه حرارت می بیند. روغن استند یون­های کم تری دارد و نسبت به روغن تصفیه شده دیرتر خشک می­ شود. رنگ زرد این روغن نیز کم رنگ تر بوده و به عنوان رقیق کننده در نقاشی و هنگام گلیز کردن کاربرد دارد.

روغن بزرک غلیظ آفتابی

برای بدست آوردن این روغن، روغن بزرک خام یا تصفیه شده را در معرض هوا و نور خورشید قرار می­ دهند تا رنگ آن روشن شده، اکسید شود و غلظت و چسبندگی آن افزایش یابد. برای ساخته شدن این روغن لازم است تا مقدار مساوی از آب و روغن بزرک خام را در شیشه بریزید. سپس روی آن را طوری بپوشانید که امکان ورود هوا به آن وجود داشته باشد ولی از وارد شدن گرد و غبار به آن جلوگیری شود. بعد از آن باید محلول به دست آمده را به مدت دو هفته در معرض نور خورشید قرار دهید. و گاهی هم بزنید تا زمانی که روغن غلیظ شده و آب از آن جدا شود. سپس زمانی که بتوان روغن را از آب جدا کرد و آن را در ظرف جداگانه­ ای نگه داشت، این روغن کاملا آماده مصرف خواهد بود.

روغن بزرک پخته یا جوشیده شده

این روغن با استفاده از روغن خام و ترکیب با استند به همراه خشک­ کننده­ های فلزی، بدست می ­آید. البته گفته می ­شود این روغن علی ­رغم نام آن، پخته نشده و نام آن صرفا یک اصطلاح است. که به دلیل واکنش ­های شیمیایی که در آن اتفاق می افتد چنین نام گذاری انجام شده است. از آن جایی که روغن بزرک خام دیرتر خشک می ­شود، برای مصارف صنعتی مناسب نیست و بهتر است تا از این نوع روغن بزرک پخته یا جوشیده استفاده شود. البته که روغن بزرک خام یا پخته شده، بیشتر به عنوان جلا و پوشش دهنده برای چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن بزرک نقاشان

روغن برزک های موجود در بازار معمولا در کارگاهها بسته بندی می شوند و دارای شناسنامه خاصی نمی باشند. اما شرکت رنگسازی نقاشان با ارائه دو نوع روغن بررک با کیفیت معمولی در ظرفهای لیتری و گالن و همچنین روغن بزرک ممتاز بلژیکی خیال مشتریان را از کیفیت متغیر این محصول راحت کرده است. مشتری می تواند مطمئن باشد که با توجه به نیاز خود یکی از موارد را انتخاب نموده و با خیال راحت استفاده و مجددا با همان سطح کیفی تهیه نماید. شما می توانید روغن بزرک اصل و  مطمئن را به راحتی از فروشگاه اینترنتی گنج کالا تهیه نمایید.جهت خرید روغن بزرک برای استفاده های ساختمانی و هنری از طریق گنج کالا تنها با چند کلیک محصول مورد نظر خود را درب منزل یا محل کار دریافت نمایید