چسب‌های مایع انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها برای سطوح خاصی کاربرد دارند. از آن جایی که ترکیبات هر یک از چسب‌ها با یکدیگر متفاوت است، نحوه پاک کرن چسب از روی سطوح مختلف هم متفاوت خواهد بود. در این مقاله از گنج کالا قصد داریم روش‌های مختلف پاک کردن چسب را به شما بگوییم. با ما همراه باشید و با دقت مطالب ارائه شده را مطالعه کنید.

نحوه پاک کردن چسب قطره ‌ای از روی پوست

برای پاک کردن چسب از روی دست اولین کاری که باید انجام دهید این است تا جایی که می‌توانید اضافات چسب را از روی دست بکنید و سپس از محلول‌هایی همچون استون، آب و صابون و یا الکل استفاده کنید. برای این کار باید قسمت چسبی را به مدت ۵ دقیقه در یکی از محلول‌های نامبرده قرار دهید تا اصطلاحاً چسب خیس بخورد. سپس اقدام به کندن چسب از روی دست کنید و آن را بشویید. البته هر سه این روش‌ها شیمیایی هستند و برای پوست توصیه نمی‌شود اما اگر مجبور بودید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌هایی که برای پاک کردن چسب کاربرد دارد و آسیب کمتری به پوست می‌رساند، آغشته کردن ناحیه چسبی دست به محلول آب گرم و نمک است. همچنین می‌توانید دست خود را با آب گرم خیس کنید و سپس نمک را به خوبی روی ناحیه چسبی دست بمالید تا با زبری نمک، چسب پاک شود.

پاک کردن انواع چسب ‌ها از روی شیشه

پاک کردن انواع چسب ‌ها از روی شیشه

یکی از بهترین راه‌ها برای پاک کردن انواع چسب نیمه خشک و غیر قابل انعطاف، استفاده از کاردک‌های تمیزکاری یا تیغه شیشه پاک کن است. برای این کار می‌توانید یک شوینده معمولی یا حتی محلول شیشه پاک کن را روی شیشه اسپری کنید و سپس با استفاده از کاردک آن را تمیز کنید.

در صورتی که چسب پس از خشک شدن همچنان حالت منعطف داشته باشد، مانند چسب‌های مایع با قدرت چسبندگی کمتر و یا چسب‌های سیلیکونی و چسب آکواریوم، می‌توانید بخش بزرگی از آن را با کاردک پاک کنید. سپس از محلول‌هایی همچون استون، الکل و یا سرکه سفید برای تمیز و براق شدن شیشه استفاده کنید.

در بسیاری از مواقع پیش آمده که افراد می‌خواهند برچسب‌های کاغذی و پلاستیکی را از روی ظروف، دیوار، سرامیک، درب و غیره پاک کنند. بهترین راه پاک کردن چسب در چنین مواقعی این است که آن را به روغن آغشته کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید. سپس با یک دستمال آن‌ها را به راحتی پاک کنید. این که روغن مورد نظر چه روغنی باشد هیچ تفاوتی ندارد. شما می‌توانید از انواع روغن‌های گیاهی، حیوانی و حتی مارگارین استفاده کنید.

پاک کردن چسب قطره ای از روی لباس

خرید چسب قطره ای امری ضروری برای هر خانه‌ای است؛ چرا که می‌تواند سطوح مختلفی را با قدرت چسبندگی بالا، بچسباند. اما کمی بی‌دقتی در استفاده از این چسب باعث می‌شود تا اشتبا‌هاً پوست دست یا لباس چسبی شود.

برای پاک کردن چسب از روی لباس شما به سرکه سفید نیاز دارید. برای این کار می‌توانید مقداری سرکه را روی پنبه آغشته کنید و آن را روی قسمت مورد نظر قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا چسب به راحتی و بدون هیچ دردسری از روی لباس پاک شود. برای از بین بردن چسب آکواریوم از روی لباس هم می‌توانید از همین روش استفاده کنید.

پاک کردن چسب از روی پلاستیک

پاک کردن چسب به خصوص چسب‌های یک دو سه و آکواریوم از روی پلاستیک کار تقریباً دشواری است و ممکن است برای برخی از افراد نگران‌کننده باشد. اما ما به شما روشی را برای پاک کردن چسب از روی پلاستیک آموزش می‌دهیم که بسیار راحت است و نیاز به حلال خاصی هم ندارد.

بهترین وسیله برای از بین بردن چسب روی پلاستیک و شیشه، خراشیدن آن‌ها با نوک چاقو است. برای این کار نوک چاقو را به زیر چسب فرو ببرید و به آرامی و با دقت چسب را از آن جدا کنید. علاوه بر این روش می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید و سپس یک پارچه یا حوله تمیز را با این محلول خیس کرده و روی ناحیه چسبی قرار دهید. این کار نیاز به چند ساعت زمان دارد تا چسب حسابی خیس بخورد. سپس می‌توانید به آرامی چسب را بخراشید و آن را جدا کنید.

الکل هم گزینه خوبی برای پاک کردن چسب از روی پلاستیک است اما ممکن است برای بعضی از پلاستیک‌ها مضر باشد و به آن آسیب بزند و یا باعث رنگ پریدگی آن شود. برای این کار می‌توانید یک پارچه تمیز را به الکل آغشته کنید و روی چسب بمالید تا چسب نرم شود. سپس به آرامی چسب را از روی آن جدا کنید. (منبع)

نحوه پاک کردن چسب از روی چوب

نحوه پاک کردن چسب از روی چوب

یکی از بهترین روش‌ها برای پاک کردن چسب از روی چوب بدون آسیب رساندن به سطح آن، استفاده از سشوار است. فقط کافی است درجه حرارت سشوار را در حالت مینیمم قرار دهید و به مدت ۱۵ ثانیه روی چسب خشک شده نگه دارید. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که سشوار را خیلی به سطح چوب نزدیک نکنید. چون گرمای آن می‌تواند به چوب آسیب برساند. بعد از این که چسب خشک شل شد، می‌توانید با استفاده از یک کاردک یا لیسک پلاستیکی چسب را از روی چوب جدا کنید. فقط حواستان باشد باید به اندازه‌ای چسب را گرم کنید که کمی نرم شود، نه این که دوباره تبدیل به مایع شود و به چوب بچسبد.