چسب‌های حرارتی یکی از بهترین و قوی‌ترین چسب‌ها در کل دنیا هستند. این نوع چسب‌ها در کاربری‌های خانگی و صنعتی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند؛ اما ممکن است بسیاری از اوقات بنا بر دلایلی چون اتصال اشتباه قطعات شکسته یا دو جسم به یکدیگر نیاز باشد تا چسب حرارتی استفاده شده پاک شود. برای پاک کردن چسب حرارتی بدون آسیب زدن به سطح جسم باید از برخی روش‌ها و تکنیک‌های خاص استفاده شود.

البته برای جدا کردن چسب حرارتی از روی هر یک از متریال‌های مختلف باید از روش مخصوصی استفاده کنید. در ادامه این مطلب از سایت گنج کالا، برخی از بهترین و مناسب‌ترین تکنیک‌هایی پاک کردن چسسب حرارتی از روی سطوح را معرفی می‌کنیم.

برای جدا کردن چسب حرارتی ابتدا باید چه کاری انجام دهیم؟

همه ما حداقل یکبار با این موقعیت عذاب‌آور مواجه شده‌ایم که چسب به صورت ناگهانی یا به اشتباه روی سطحی بریزد که نباید می‌ریخت! در چنین شرایطی اولین کاری که باید انجام دهید این است که صبر کنید تا چسب حرارتی به صورت کامل سرد شود. زیرا در زمان گرم بودن نباید به هیچ وجه آن را از سطح مورد نظر جدا کنید. بعد از سرد شدن چسب حرارتی باید بسته به نوع جنس سطح از روش و مواد مناسبی برای پاک کردن آن استفاده کنید.

آموزش پاک کردن چسب حرارتی از روی پارچه

چسب حرارتی از جمله معدود چسب‌هایی است که قابلیت چسباندن تکه‌های پارچه‌ای به یکدیگر را دارد. اما ممکن است بعضی اوقات به اشتباه چسب حرارتی روی جای نامناسبی از پارچه ریخته شود. در چنین شرایطی برای پاک کردن چسب حرارتی از روی پارچه کافی است تا مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. بعد از ریخته شدن چسب حرارتی روی پارچه باید سریعا آن را داخل فریزر قرار دهید. هدف از انجام این کار سرد شدن هر چه سریع‌تر چسب است. البته باید توجه کنید که بسته به نوع پارچه و مقدار چسب ریخته شده باید بین 20 دقیقه الی 1 ساعت در داخل فریزر بماند.
  2. سپس پارچه را از فریزر بیرون آورده و با دقت کامل و به آرامی چسب را از روی پارچه جدا کنید.

البته شما می‌توانید به جای قرار دادن پارچه داخل فریزر از تکه‌های یخ نیز برای سرد کردن محل چسب ریخته شده استفاده کنید.

پاک کردن چسب حرارتی از روی مبل

پاک کردن چسب حرارتی از روی مبل

در ساخت مبل‌ها از پارچه‌هایی با جنس‌‌های مختلف استفاده می‌شود، به همین دلیل برای پاک کردن چسب حرارتی از روی هر کدام باید روش جداگانه‌ای به کار برده شود. بهترین ماده برای پاک کردن چسب حرارتی از روی مبل با هر نوع پارچه‌ای سرکه است. برای انجام این کار ابتدا باید مقداری از سرکه را روی محل مورد نظر ریخته و با استفاده از پارچه‌ای با بافت تیزتر حرکت رفت و برگشتی انجام دهید.

پاک کردن چسب حرارتی از روی مبل با پارچه مخملی

پارچه‌های مخملی به کار رفته در مبل‌ها همواره به مواد غلیظی چون سرکه و دامستوس حساسیت بالایی دارند. استفاده از سرکه برای پاک کردن چسب حرارتی از روی این نوع پارچه‌ها اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا موجب کیفیت رنگ پارچه کاهش پیدا کند.

برای پاک کردن چسب حرارتی از روی پارچه‌های مخمل بهتر است از چند تکه یخ استفاده کنید. در صورتی که با این روش نتوانستید چسب را از روی پارچه جدا کنید بهتر است از شوینده ملایم و نرم‌کننده‌های مخصوص مبل استفاده کنید. با استفاده از نرم‌کننده‌های ملایم مخصوص مبل می‌توانید به راحتی چسب حرارتی ریخته شده روی مبل را از بین ببرید.

چگونگی پاک کردن چسب حرارتی از روی فرش

برای پاک کردن چسب حرارتی از روی فرش حتما باید به حجم و مقدار ریخته شده آن توجه کنید. البته بر اساس اینکه چه مدت زمانی از ریخته شدن چسب روی فرش می‌گذرد باید از روشی جداگانه برای جداکردن چسب استفاده کنید.

پاک کردن چسب حرارتی از روی فرش بعد از گذشت مدتی

در صورتی که چسب حرارتی به مدت بیش از 2 الی 3 روز است که روی فرش ریخته شده است بهترین راهکار استفاده از الکل است. البته در صورتی که فرش شما از نوع کرکی و پرزدار است نباید استفاده از الکل چندان موثر نخواهد بود. برای پاک کردن چسب از روی چنین فرش‌هایی باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • استفاده از اتوی داغ و یک پارچه نازک (پارچه‌ای با جنس خاص که چسب بتواند نسبت به فرش بهتر روی آن بچسبد)
  • پارچه را روی محل چسب ریخته شده قرار داده و بعد از داغ شدن اتو آن را به آرامی روی پارچه قرار دهید. بعد از گذشت مدتی به وسیله حرارت چسب به پارچه چسبیده و از روی فرش جدا خواهد شد. برای نتیجه‌گیری بهتر و سریع‌تر اتو را روی پارچه فشار دهید.

پاک کردن بلافاصله چسب حرارتی از روی فرش

در صورتی که سریعا متوجه ریخته شدن چسب روی فرش شدید بهتر است همان لحظه به وسیله یک تیغ تیز محل مورد نظر را به سمت بالا بکشید تا چسب به راحتی جدا شود. توجه داشته باشید که هدف از بالا کشیدن تیغ به سمت بالا ریخته نشدن دوباره چسب روی فرش است.

پاک کردن چسب حرارتی از روی لباس و پارچه

پاک کردن چسب حرارتی از روی لباس و پارچه

ترفندهای پاک کردن چسب حرارتی از روی متریال‌های پارچه‌ای بسیار زیاد است. اما در ادامه برخی از بهترین و موثرترین این ترفندها را معرفی می‌کنیم. اگر شما هم مانند خیلی از افراد چسب حرارتی را روی شلوار لی یا پیراهن و تیشرت خود ریخته‌اید کافی است تا با یکی از این ترفندها به راحتی و بدون آسیب به پارچه لباس چسب را از روی آن جدا کنید. برای انجام این کار می‌توانید از 3 روش زیر استفاده کنید:

  • ترفند اتو کشیدن روی لباس
  • ترفند شوینده استون
  • ترفند قرار دادن لباس در فریزر

در بین این ترفندها، بهترین و موثرترین ترفند برای پاک کردن چسب حرارتی از روی انواع لباس استفاده از شوینده استون است. این ماده یک پاک کننده فوق‌العاده‌ای بوده و برای جدا کردن لایه‌‌‌های نازک بسیار مناسب است. البته به این نکته مهم باید اشاره کنیم که هرگز از این ماده برای جدا کردن چسب حرارتی از روی لباس‌های مخمل استفاده نکنید.

جدا کردن چسب حرارتی از روی لباس با اتو

برای پاک کردن چسب حرارتی به وسیله اتو از روی لباس کافی است تا بعد از گرم شدن اتو آن را به مدت 10 الی 20 ثانیه روی لباس قرار دهید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که از یک تکه پارچه پنبه‌ای استفاده کنید و محل مورد نظر از لباس را به سمت پایین روی این پارچه قرار دهید. سپس اتو داغ شده را به مدت زمان گفته شده روی محل مورد نظر فشار دهید.

پاک کردن چسب شمعی از روی لباس با تکینک فریزر

چسب حرارتی بنا بر ساختار خاصی که دارد بعد از سرد شدن مقاومت و چسبندگی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. برای جدا کردن چسب حرارتی از روی لباس بهتر است ابتدا آن را به مدت 20 دقیقه الی نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید و سپس با استفاده از وسیله‌ای چیز مانند موکت بر یا چاقو روی محل مورد نظر ضربه بزنید. بعد از شکستن ساختار چسب روی محل کافی است تا با چاقو محل مورد نظر را بخراشید.

آموزش پاک کردن چسب تفنگی از روی تور

پارچه‌هایی از جنس تور بیشترین میزان حساسیت را دارند. در حالت کلی ریخته شدن هر نوع چسبی روی این دسته از پارچه‌های سبب افت کیفیت آن‌ها می‌شود. برای پاک کردن چسب حرارتی از روی تور کافی است تا پارچه توری را به مدت کوتاهی داخل فریزر قرار دهید.

البته اگر پارچه توری ابعاد بزرگی دارد بهتر است از شوینده استون استفاده کنید. پیش از ریختن استون روی هر نوع پارچه‌ای حتما آن را به مقداری آب ترکیب کنید، زیرا نوع خالص این ماده موجب تخریب بافت پارچه می‌شود.

پاک کردن چسب حرارتی از روی پوست

پاک کردن چسب حرارتی از روی پوست

ریخته شدن چسبحرارتی روی پست یکی از بدترین اتفاقاتی هست که برای هر شخصی می‌توان رخ دهد. در چنین شرایطی هرگز از دست خود برای پاک کردن چسب حرارتی از روی پوست استفاده نکنید. در حالت کلی برای اینکه بتوانید با کمترین درد چسب حرارتی را از روی پوست جدا کنید باید سریع عمل کنید و بلافاصله پس از ریخته شدن چسب این کار را انجام دهید. برای پاک کردن چسب حرارتی در چنین شرایطی باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • سریعا چسب داغ و گرم را زیر آب سرد قرار دهید. بعد از متوقف شدن سوختگی تا زمان خشک شدن چسب صبر کنید. البته برای تسریع عملیات بهتر است از چند تکه یخ هم استفاده کنید.
  • بعد از سرد شدن و خشک شدن کامل چسب به آرامی آن را از روی پوست جدا کنید.
  • برای کاهش درد و سوزش می‌توانید از پماد نئوسپورین یا پماد تسکین دهنده قوی‌تر استفاده کنید.

(منبع خارجی)

پاک کردن چسب حرارتی از روی مو

اگر چسب حرارتی روی قسمت انتهایی موها یعنی نوک مو ریخته شده باشد، بهترین راهکار نوک گیری مو یا همان کوتاه کردن نوک مو است. اما اگر چسب شمعی یا تفنگی روی بخش‌های میانه موها ریخته شود باید از ترفند تکه یخ استفاده کنید. اما گاهی اوقات به دلیل باکیفیت بودن چسب حرارتی ممکن است با استفاده از این ترفند از روی موها پاک نشود.

در چنین شرایطی باید از چسب برهای مخصوص یا استون استفاده کنید و برای این کار پنبه را آغشته به استون کنید و سپس به آرامی مو را با آن ماساژ دهید. این کار را باید تا زمان برداشته شدن چسب از روی مو انجام دهید. بعد از خرید چسب حرارتی باکیفیت حتما شیوه صحیح استفاده از آن را یاد بگیرد تا مشکلاتی نظیر ریخته شدن آن روی سطوح مختلف به وجود نیاید.

البته اگر تمایل به خرید چسب حرارتی باکیفیت و مرغوب دارید بهتر است به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. فروشگاه گنج کالا یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش انواع چسب حرارتی در ایران است.

پاکیدن چسب حرارتی؛ مشکلی نه چندان جدید!

در این مقاله انواع روش‌های موثر و سریع پاک کردن چسب حرارتی از روی سطوح مختلف را به شما معرفی کردیم. در صورت مواجه با چنین اتفاق ناخوشایندی هرگز از مواد شوینده بسیار غلیظ استفاده نکرده و سعی کنید بدون نیاز به حتی مواد شوینده رقیق‌تر با استفاده از تکنیک‌های گفته شده مشکل را برطرف کنید. برای پیشگیری از بروز این مشکل پیش از خرید چسب و استفاده از آن حتما موارد و نکات ایمنی را رعایت کنید.