کاغذ سنباده پوست آب نوعی سنباده روکش دار است که از کاغذ لاتکس ضد آب یا کاغذ کرافت ضد آب ساخته می شود. در تولید این کاغذهای سنباده، مواد ساینده مانند آلومینا و یا ساینده های کاربید سیلیکون به وسیله انواع رزین ها به کاغذ می چسبند.

سنباده های پوست آب کیفیت بالاتر و جلای بهتری نسبت به کاغذهای سنباده معمولی دارند. سنباده پوست آب به دلیل قدرت بالا و نتایج فوق العاده ای که به همراه دارد، در رنگ آمیزی بدنه های اتومبیل و صنایع چوب به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای سنباده پوست آب

همان طور که اشاره کردیم، سنباده پوست آب قدرت بالاتری نسبت به سنباده های خشک دارد و استفاده از آن، سطوح صاف تر و صیقلی تری را ارائه می دهد. از این سنباده می توان برای جلای مواد مستحکمی چون فلز و چوب استفاده کرد.

برخلاف سنباده خشک که بیش تر برای شکل دادن به سطوح استفاده می شود، سنباده پوست آب عمدتا برای از بین بردن پرزها و خراش های روی سطوح کاربرد دارد. به همین دلیل نیز تولید کنندگان معمولا پس از استفاده از سنباده خشک، با استفاده از پوست آب، ایرادات سطح را رفع می کنند.

پوست آب یا سنباده

سنباده پوست آب در رنگ آمیزی بدنه اتومبیل، چاپ سه بعدی، ساخت آلات موسیقی چوبی و سایر کارهای صنعتی و هنری استفاده می شود. با این حال، سنباده زدن کاری است که مهارت بالایی نیاز دارد؛ به خصوص هنگام کار کردن با فلزات و رنگ آمیزی بنده اتومبیل ها، مهارت یک فرد متخصص باعث می شود رنگ بدنه آسیب نبیند.

مزیت های استفاده از سنباده پوست آب

سنباده زدن به وسیله پوست آب، تکنیک خاص خود را دارد و به همراه آب و مواد شوینده انجام می شود. این کار باعث می شود نتیجه کار کاملا صاف و بدون برجستگی های اضافی باشد.

در صنایعی که جزئیات و ظرافت کار اهمیت بالایی دارد، استفاده از پوست آب می تواند راهی ایده ال برای رسیدن به جلای شیشه ای و بی نقص باشد.

از مزیت های استفاده از سنباده پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن پرز ها و برجستگی های عمقی
  • یکنواخت کردن رنگ روی سطوح به خصوص بدنه اتومبیل
  • آسان شدن روند پرداخت و سنباده زدن به دلیل مرطوب بودن سطح
  • ایجاد جلای شیشه ای و سطحی بدون خط و خش

راهنمای استفاده از سنباده پوست آب به صورت گام به گام

از سنباده پوست آب برای صیقل دادن سطوح و افزایش جلای آن استفاده می شود. در صورتی که قصد داشته باشید از این سنباده در کار با چوب استفاده کنید، باید بین هر مرحله و پس از اعمال هر لایه، از آن استفاده کنید. این کار باعث می شوند برجستگی ها و پرزهای چوب کاملا بر طرف شوند.

برای استفاده از پوست آب می توانید طبق مراحل زیر اقدام کنید:

قدم اول: رنگ اولیه را اعمال کنید

در قدم اول باید رنگ مورد نظر خود را بر روی چوب اعمال کنید. محصولات رنگی های گلاس (high gloss) نتیجه بهتر و صیقلی تری تری نسبت به رنگ های سمی گلاس (semi-gloss) و ساتین (satin) دارند.

طبق دستور العمل های موجود در برچسب محصول، رنگ را اعمال کنید و مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن رنگ را رعایت کنید. خشک شدن کامل رنگ روی چوب ممکن است یک یا دو شبانه روز طول بکشد.

سنباده یا پوست آب

قدم دوم: آب را با مایع ظرف شویی مخلوط کنید

حدود  20 سانتی متر مکعب آب را در یک سینی کوچک بریزید و سپس دو قطره مایع ظرف شویی به آن اضافه کرده و کمی هم بزنید. مایع شوینده باعث می شود کشش سطحی آب کاهش یابد و کاغذ و سطح شما مرطوب تر شود؛ در نتیجه دانه های کاغذ پوست آب به سطح چوب آسیب نمی زند و چوب کم تر خراش بر می دارد.

قدم سوم: سنباده زدن با کاغذ زبر

برای این کار بهتر است یک کاغذ سنباده با شماره 500 را بر روی یک بلوک سنباده بچسبانید. بلوک های سنباده را می توانید از فوم های پلاستیکی یا مکعب های چوبی بسازید. استفاده از مکعب های سنباده پلاستیکی می تواند از آسیب دیدن دست شما جلوگیری کند و نتایج بهتری داشته باشد.

کاغذ سنباده را به مخلوط آب و مایع ظرف شویی آغشته کنید. در این مرحله چوب را به آرامی و به صورت دایره ای سنباده بزنید. توجه کنید که سنباده را چند بار در آب خیس کنید تا سطح چوب مرطوب بماند. هم چنین نباید خلاف چهت خطوط چوب سنباده بزنید؛ زیرا این کار باعث خش خوردگی و آسیب دیدن سطح چوب می شود.

قدم چهارم: سطح چوب را خشک کرده و آن را بررسی کنید

هر چند وقت یک بار چوب را خشک کنید و سطح آن را از لحاظ وجود پرز و سایر برجستگی ها بررسی کنید. در صورتی که به سطح یکنواخت و صاف مورد نظر خود رسیده باشید، چوب را کاملا پاک کنید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

قدم پنجم: لایه دوم و سوم رنگ را اعمال کنید

در این مرحله باید یک لایه دیگر از رنگ چوب را بر سطح بزنید و یک شبانه روز صبر کنید تا ماده کاملا خشک شود. سپس چوب را مجددا سنباده بزنید و سطح آن را تمیز کنید. پس از آن می توانید لایه سوم رنگ را بر روی چوب بمالید و حداقل 48 صبر کنید تا کاملا خشک شود. خشک شدن کامل سطح چوب در این مرحله اهمیت بالایی دارد.

قدم ششم: با کاغذ سنباده نرم تر، سنباده بکشید

در این مرحله از کاغذ سنباده نرم تر با شماره 1000 استفاده کنید. این کاغذها دانه های ریزتری دارند و نسبت به سنباده هایی که شماره کم تری دارند، نرم تر هستند. سنباده زدن را همانند مرحله سه و چهار تکرار کنید.

زمانی که کاغذ سنباده خاصیت خود را از دست داد، می توانید از سنباده نرم تر با شماره 1500 استفاده کنید. توجه کنید که در این مرحله نیز کاغذ پوست آب را مرتب به مخلوط آب و مایع آغشته کنید. در نهایت می توانید کار خود را با سنباده پوست آب شماره 2000 تمام کنید. پس از اینکه کارتان با سنباده تمام شد، سطح چوب را با یک پارچه نرم خشک کنید.

سنباده یا پوست آب چیست

قدم آخر (اختیاری): در صورت نیاز، پولیش کاری کنید

در مرحله آخر می توانید بسته به سلیقه خودتان، از واکس های چوب یا واکس اتوموتیو استفاده کنید تا نتیجه کارتان درخشان تر شود.

نتیجه گیری

یکی از انواع سنباده ها، سنباده پوست آب نام دارد که یک روکش ضد آب بر روی آن کشیده شده است بدلیل همین لایه ضد آب این سنباده دارای انعطاف زیادی است.

این سنباده ها نیز مانند سایر سنباده ها انواع مختلف در قیمت های متفاوت دارند توصیه ما به شما خرید از یک فروشگاه قابل اعتماد است که اجناس با کیفیت را با پایین ترین قیمت ها در اختیارتان قرار دهد. 

همچنین شما می توانید انواع پوست آب و سنباده و لوازم نقاشی را از فروشگاه اینترنتی گنج کالا تهیه کنید.