رنگ صنعتی به مجموعه متنوعی از رنگ هایی که در حوزه صنعت کاربرد دارد اطلاق می شود. در حقیقت تمامی محصولات تولید کارخانجات رنگسازی منهای رنگهای ساختمانی، رنگهای صنعتی نامیده می شوند. رنگ هایی که در حوزه صنعت کاربرد دارند، مجموعه بسیار متنوعی را شامل می شوند که به خاطر کاربردی که دارند، رنگ های صنعتی نامیده می شوند.

اگر بخواهیم گستردگی مجموعه رنگ های صنعتی را به صورت ساده بیان کنیم، باید بگوییم که تمامی محصولاتی که در کارخانجات رنگسازی تولید می شود، البته به جز رنگ های ساختمانی، رنگ های صنعتی هستند.

رنگ های صنعتی خود چندین زیر شاخه دارند که در این مقاله به جزئیات در مورد رنگ های صنعتی و نحوه خرید بهترین رنگ صنعتی را به شما خواهیم گفت؛ پس تا پایان مطلب همراه ما در سایت گنج کالا باشید.

انواع رنگ صنعتی

رنگ های صنعتی به نیاز مشتریان، انواع مختلفی دارند که در ادامه می توانید انواع و ویژگی های آن را بخوانید:

رنگ های سوله و جدول

رنگ های سوله و جدول رنگ ها از پایه رزین آلکید یا همان روغنی هستند که معمولا براقیت رنگ های روغنی براق را ندارند و در عوض، استحکام بیشتر در مقابل نور خورشید و رطوبت دارند. این محصول معمولا برای رنگ آمیزی جدول​ های کنار خیابان و سازه های آهنی همچون سوله ها استفاده می شوند.

رنگ صنعتی

رنگ های ترافیکی

رنگهای ترافیکی به مجموعه ای از رنگهایی گفته می شود که برای رنگ آمیزی خیابان و جاده ها استفاده می شود.

از ویژگی های رنگ ترافیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشک شدن سریع
  • چسبندگی قوی بر روی سطح
  • داشتن مقاومت قابل ملاحظه در مقابل سایش
  • مقاومت در برابر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی همچون گرم و سرد شدن سطح
  • مقاومت در مقابل رطوبت ناشی از برف و باران

رنگ های ترافیکی با توجه به نحوه استفاده به دو نوع گرم و سرد تقسیم می شوند که کاربرد رنگ های سرد به لحاظ سهولت استفاده بیشتر است.

اما رنگ های سرد به دو نوع تک جزئی و دو جزئی تقسیم می​شوند. نوع تک جزئی خود به دو نوع رزین ترموپلاست و الکیدی تقسیم می​ شود.

رنگ ترافیکی دو جزئی که رنگ همراه خشک کن پراکساید پودر استفاده می​ شود، به دلیل ضخامت بیشتری که حین اجرا می​ دهد، برای خط‌کشی خطوط عابر پیاده، مسیر عبور و مرور، خطوط حاشیه بزرگراه‌ها و همچنین علائم هشدار برای سرعت گیر ها استفاده می‌شود.

رنگ های اپوکسی پلی آمید

رنگ اپوکسی پلی آمید یک محصول دو جزئی است که از آن برای سطوح فلزی داخلی یا خارجی که نیاز به مقاومت زیادی در برابر آب دارند استفاده می شوند. جزء اول آن رنگی است بر پایه رزین اپوکسی و جزء دوم آن خشک کن یا همان هاردنر است.

رنگ اپوکسی معمولا در سه لایه استفاده می ​شود. در لایه زیرین از رنگ اپوکسی زینکریچ که مایعی اندوده شده از فلز روی است، استفاده می​ شود و یا ضدزنگ اپوکسی استفاده می شود.

برای لایه میانی از آستر MIO یا همان آستر میانی استفاده می کنند که معمولا به رنگ طوسی یا خاکستری در بازار موجود است و نهایتا برای رویه از رنگ اپوکسی رویه استفاده می کند.

رنگ صنعتی

رنگ اپوکسی رویه در فام های مختلفی تولید می شود. دقت کنید که برای استعمال هر یک از لایه ها چندین روز زمان لازم است تا رنگ به صورت عمقی و کامل خشک شود.

اگر سطح فلز استفاده شده ورق گالوانیزه باشد، باید پیش از استعمال رنگ با واش پرایمر سطح پوشش داده شود تا چسبندگی رنگ بر روی ورق گالوانیزه محقق گردد همچنین در ورق های فولادی برای بالا بردن چسبندگی از پرایمر اپوکسی استفاده می شود.

خانواده رنگ های اپوکسی بسیار پرجمعیت است و نسبت به محیط، دما و نوع سطح ممکن است از آستر زینک فسفات، پرایمر زینک کرومات، اتیل سیلیکات، کولتار اپوکسی و… استفاده شود.

رنگ کوره ای

رنگ کوره ای نوعی رنگ با مقاومت بالا در مقابل سایش و ضربه است و در بیشتر کارخانجات لوازم خانگی از این محصول استفاده می شود.

رنگ کوره ای مایع بعد از پاشش در کوره های 130-200 درجه که به توصیه تولید کننده متغیر است گذاشته می شود و رنگ به صورت کامل در کوره پخته می شود.

رنگ پودری الکتروستاتیک هم نوعی رنگ کوره ای است که بعد از پاشش رنگ پودری بر روی قطعه به صورت کامل پخته و پوشش داده می شود.

رنگ نسوز

رنگ نسوز از دیگر انواع رنگ های صنعتی است. این رنگ بر پایه سیلیکون است و به رنگ های سیلیکونی مشهور است. عمدتا رنگ سیلیکونی در رنگ نقره ای تولید می شود. اما ممکن است طبق سفارش در رنگ های دیگری همچون سفید و مشکی تولید شود.

رنگ نسوز نقره ای معمولا با مقاومت حرارتی 150-400-600 درجه تولید می شود و برای استفاده در تاسیسات، لوازم خانگی حرارتی و همچنین کوره های صنعتی کاربرد دارد.

رنگ صنعتی

رنگ چکشی

همه ما در مدرسه در صندلی ها و نیمکت هایی نشسته ایم که انگار رنگ چکش زده شده است. رنگ چکشی بعد از اجرا با گل های ریز و درشت خود از رنگ های روغنی معمولی متمایز می شود. این رنگ نسبت به رنگ های معمولی در مقابل ضربه مقاومت بیشتری دارند.

متداول ترین رنگ های چکشی در بازار فام های نقره ای، سبز و آبی است. البته گاها بعضی تولید کننده ها رنگ های دیگری همچون طلایی و قهوه ای نیز تولید می کنند.

رنگ های دریایی، پوشش های کف همچون کفپوش اپوکسی، اپوکسی کف و پوشش های پلی یورتانی انواع دیگری از رنگ های صنعتی هستند که به دلیل گستردگی موضوع نمی توان به آن پرداخت.

چگونه بهترین رنگ صنعتی را بخریم؟

رنگ های صنعتی به دلیل استفاده پروژه ای و تخصصی عموما در بازار و علی الخصوص فروشگاه اینترنتی به صورت آماده یافت نشده و معمولا طبق سفارش قبلی آماده می شوند. فروشگاه اینترنتی گنج کالا معمولا از بیشتر انواع رنگ های صنعتی به صورت آماده و در انبار خود دپو دارد و مصرف کنندگان گرانقدر می توانند این محصول را به صورت آنلاین سفارش و در درب منزل و یا کارگاه تحویل بگیرند؛ بنابراین می‌توانید خرید رنگ صنعتی را به صورت آنلاین انجام دهید.

در این مقاله جزئیات کاملی در مورد رنگ های صنعتی را در اختیارتان قرار دادیم که شما می توانید بسته به نیازتان رنگ مورد نظرتان را انتخاب و خریداری کنید. این نکته را حتما در نظر داشته باشید که طرز استفاده از رنگ ها را به خوبی بلد باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین برای انتخاب بهترین پوشش مناسب سطحتان می توانید از فروشگاه گنج کالا به صورت رایگان مشاوره بگیرید.