اسپری رنگ وسیله​ ای برای دسترسی آسان و سریع به رنگ بدون نیاز به حلال، قلم و با کمترین امکانات است. گرچه توانایی رنگ ارائه داده شده در انواع اسپری رنگ در برخی مواقع نمی​‌تواند به پای کیفیت، قدرت، تنوع و کاربردهای مختلف رنگ​ه ای معمولی را برسد، اما سریع و در دسترس بودن آن می​تواند این ضعف ها را پوشش دهد. شما اسپری رنگ ها را عموما در ظرف های 300 و 400 میلی مشاهده می کنید که رنگ با ولف (لوله داخل قوطی) به صورت افشانه به محیط بیرون خارج می​شود.

اسپری رنگ را می توان یک وسیله نوین و جدید دانست که سختی استفاده از لوازم سنتی را کاهش داده است؛ اگر شما هم می خواهید با مزایا و معایب استفاده از اسپری رنگ در رنگ کاری بدانید، این مقاله برای شماست! این مقاله را از دست ندهید و تا پایان همراه سایت گنج کالا باشید.

انواع اسپری رنگ

با توجه به کاربری آسان اسپری رنگ روز به روز بر تنوع اسپری ها افزوده می​‌شود. به طوری که عمده افراد خرید اسپری رنگ برای رفع نیازها را اولویت خود قرار می‌دهند. در ذیر به بررسی انواع آن می ​پردازیم:

  • رنگ های اسپری عمومی

این اسپری ​ها همان اسپری​ هایی هستند که در رنگ های مختلف و به وفور در تمام فروشگاه های فیزیکی و آنلاین رنگ و ابزار ارائه می ​شود. رنگ داخل این محصولات در محصولات ایرانی، رنگ های روغنی هستند و در محصولات خارجی معمولا بر پایه رزین اکریلیک هستند.

این اسپری ها برای رنگ آمیزی انواع قطعات چوبی، فلزی و مصالح ساختمانی به کار می ​رود. از دیگر کاربردهای این اسپری ها علامت گذاری و دیوار نویسی است.

انواع اسپری رنگ

  • رنگ های اکلیلی مثل نقره ای، طلایی و مسی

اسپری رنگ اکلیلی از لحاظ ساختار تقریبا مشابه اسپری های عمومی است. با این تفاوت که در این محصول به جای رنگدانه، اکلیل های متالیک مانند نقره​ای، مسی، طلایی و بعضا ترکیبی از جوهر و اکلیل مانند رنگ های آبی متالیک، سبز متالیک و… تشکیل شده است.

امروزه بخشی از رنگ های متالیک از کیفیتی بالاتر نظیر آب کاری برخوردار هستند. اسپری های متال کروم و طلایی آبکاری از این دسته محسوب می​ شوند.

  • رنگ های اسپری شبرنگ

اسپری رنگ شبرنگ یا فلورسنت دارای رنگ هایی هستند که در برابر تابش نور در تاریکی، درخشندگی خاصی دارند. این اسپری ها معمولا در برندهای خارجی یافت می شوند.

  • رنگ های اسپری نسوز

رادیاتورها، بخاری ها، اجاق گازها، مشعل ها، دودکش ها و بخش هایی از تاسیسات حرارت بالایی از خود عبور می دهند. به همین خاطر رنگ های ساختمانی به سرعت بر روی این قطعات از بین می ​روند.

رنگ های مقاوم حرارتی با درجات مختلف مقاومت در برابر حرارت تقسیم می​ شوند. معمولا اسپری های خارجی موجود در بازار مقاومتی مابین 130 الی 600 درجه سانتی گراد دارند.

  • رنگ های اسپری صنعتی از جمله اسپری زینک

اسپری رنگ صنعتی نام عمومی بخش متنوعی از اسپری هایی هستند که در حوزه صنعت مصرف می شوند. اسپری هایی همچون مارکرها، اسپری های محافظ و… مهم ترین و متداول ترین اسپری صنعتی موجود در بازار اسپری زینک یا اسپری گالوانیزه هست که در رنگ های آلومینیمی، گالوانیزه براق و  گالوانیزه مات موجود است.

این اسپری ​ها لایه​ای از فلز روی بر روی قطعه​ فلزی پوشش می دهند و ورق آهنی را به ورق گالوانیزه تبدیل می​کنند که ضد زنگی قوی محسوب می شود.

کاربرد دیگر اسپری زینک، ترمیم نقطه های جوشکاری شده بر روی قطعه های گالوانیزه است.

اسپری رنگ

زمان خشک شدن اسپری رنگ

زمان خشک شدن اسپری های مختلف با توجه به کیفیت مارک متفاوت است. زمان خشک شدن اسپری برای رنگ های ایرانی معمولا  به صورت سطحی تا 15 دقیقه و عمیق تا 12 ساعت است.

این زمان در رنگ های خارجی کوتاه تر است و برندهای خارجی به صورت سطحی معمولا ما بین 5-10 خشکی می شوند و تا 6 ساعت به صورت کامل خشک می شوند.

طرز استفاده اسپری رنگ

فراموش نکنید که اسپری رنگ را با ادکلن و یا خوشبو کننده هوا اشتباه نگیرید و این نکته را هم در نظر داشته باشید که رنگ و گاز باید قبل از خروج از محفظه اسپری رنگ، کامل مخلوط شود.

پس اولین کار برای استفاده بهینه از یک اسپری رنگ باید حداقل چند دقیقه تکان داده شود تا کاملا رنگ و گاز ترکیب شوند. سطح مورد استفاده باید از هرگونه گرد و غبار و چربی و سایر ناخالصی ها اندوده شود.

استاندارد فاصله مابین افشانه و قطعه 20-30 سانتی‌متر است. استفاده از فاصله نزدیک تر باعث چکه کردن رنگ از روی سطح و استفاده از فاصله دورتر باعث ریختن رنگ قبل از رسیدن به سطح می ​شود.

اسپری رنگ

ممکن است رنگ داخل قوطی اسپری بیشتر از مقدار نیاز ما باشد و ما بخواهیم بعدا از اسپری استفاده کنیم؛ اگر این اسپری به حال خود رها کنیم و مثلا یک هفته بعد سراغش برگردیم با یک اسپری خشک و غیر قابل استفاده مواجه خواهیم شد!

اما خبر خوش اینکه ما با روشی که به شما یاد می دهیم، می توانید بعد از اسپری کردن، بدون خشک شدن رنگ، بازم هم از اسپری رنگ استفاده کنید.

بعد از اینکه کارمان با اسپری تمام شد ابتدا آن را وارونه می​کنیم؛ در این صورت محلول داخل قوطی به سر اسپری جمع می​ شود و انتهای قوطی یعنی محلی که انتهای نی در آن قرار گرفته است، خالی می​ شود.

سپس سر اسپری را فشار می​دهیم تا محتوای داخل لوله تخلیه​ گردد.

با توجه به تخلیه رنگ از سری و لوله دیگر از بابت خشک شدن و خراب شدن استفاده نگران نیستیم و در زمانی که مجددا اسپری لازم داشتیم، می توانیم مجددا از محتوای قوطی استفاده کنیم.

مقدار پوشش دهی هر اسپری رنگ

پوشش دهی اسپری رنگ مانند رنگ های معمولی به عوامل متعددی همچون رنگ سطحی که قرار است رنگ آمیزی شود، فام رنگی که قرار است استفاده کنیم و کیفیت رنگ استفاده شده مرتبط است.

در حالت استاندارد مقدار پوشش دهی اسپری​های ایرانی ما بین0.9 الی 1 متر مربع است و برای اسپری های 400 میلی ایرانی ممکن است تا 1.5 متر پوشش دهی داشته باشد و اسپری​ های با کیفیت خارجی به صورت استاندارد 2-2.5 متر و بعضا تا 3.5 متر پوشش ​دهی دارند.

اسپری رنگ

بوی اسپری رنگ

معمولا تمام اسپری ها بوی مواد شیمیایی را دارند، اما اسپری های ایرانی به خاطر استفاده از گاز معمولی بوی زننده تری دارند ولی اسپری های خارجی همچون آکفیکس، لیزر و دوپلی کالر به خاطر استفاده از گاز شیرین بوی کمتری دارند.

برندهای اسپری رنگ موجود در گنج کالا

در فروشگاه اینترنتی گنج کالا اسپری های متنوع ایرانی و خارجی وجود دارد. در بین برندهای ایرانی متنوع ترین سبد رنگی موجود در گنج کالا متعلق به اسپری پلی ​مکس است که بیش از 30 نوع رنگ ساختمانی، تزئینی، اکلیلی و کلر را شامل است.

علاوه بر اسپری رنگ پلی مکس اسپری های ایرانی دیگری همچون اسپری نیکتا و اسپری گل پخش نیز در فروشگاه ما موجود است.

اسپری ​های خارجی موجود در گنج کالا نیز شامل اسپری رنگ دوپلی کالر با سبد متنوعی از رنگ های ساختمانی، تزئینی، اکلیلی، فلورنست و… اسپری لیزر با سبد متنوعی از رنگ های شبرنگ، مقاوم حرارتی، ساختمانی و… است.

اسپری های زتکس هلند از دیگر محصولات ارائه شده در گنج کالا است که شامل انواع اسپری های صنعتی و اسپری ​های زینک است.

علاوه بر این فروشگاه اینترنتی گنج کالا عاملیت پخش و فروش انحصاری اسپری رنگ آکفیکس ترکیه است که از لحاظ کیفی محصولی منحصر به فرد و از لحاظ قیمتی بسیار مناسب است.

شما می​توانید اسپری های مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی گنج کالا تنها با چند کلیک تهیه و در درب منزلتان تحویل بگیرید.