قلم پیکور امروزه برای تخریب و خرد کردن مواد ساختمانی مانند بتن ، سنگ یا آسفالت از دستگاههای چکش تخریب و برای مقیاس کوچکتر و کندن بخشی از مصالح فوق الذکر  استفاده می​ شود .

این ابزارها با یک سری که قلم پیکور نامیده می​ شود انرژی ضربه قوی را به سطح مورد نظر انتقال می​دهد . کاربرد این دستگاهها از کندن بخش کوچکی از دیوار گچی یا سیمانی برای حفر کانال شروع شده و تا پروژه های تخریب ساختمان​ها و حتی در معادن قابل استفاده است .

به  قلم هایی که در چکش تخریب و بتن کن استفاده می​شود قلم تخریب، قلم چکش تخریب، قلم دژبر، قلم هلتی، قلم هیلتی و قلم پیکور نیز گفته می​شود.

در این مقاله می خواهیم به قلم چکش تخریب ها بپردازیم و انواع آن ها را از بابت نوک ، سطح مقطع ، طول و تنوع قلم ها با توجه به دستگاهها مورد استفاده بپردازیم .

انواع قلم چکش تخریب از بابت طول

قلم های چکش تخریب با توجه به عمق کانالی که می خواهیم حفر کنیم، استفاده عمودی یا افقی از دستگاه، دسترسی به محل کندن یا حفر می​تواند کوتاه یا بلند باشد . بدیهی است که هر چه سطح هموارتر باشد برای راحتی کار از قلم پیکور کوتاه​تر استفاده می​شود و در غیر اینصورت از قلم تخریبهای بلندتر استفاده می​شود. در حالت استاندارد و برای کارهای عادی از قلم کوتاه که طول آن 25 سانتی متر استفاده می​​شود و طول قلمهای بلند معمولا تا 40 سانتی متر می​باشد.

انواع قلم از بابت نوک قلم

متداولترین نوع نوک قلم​ها شامل نوک تیز، نوک پهن و نوک قاشقی می​باشد و البته ممکن است در کاربردهای ویژه نوک قلم نیز متفاوت باشد .

قلم نوک تیز چکش تخریب

این نوک همانگونه که از نامش پیداست دارای نوک تیز می​باشد. این قلم‌ها، بیشتر برای تخریب‌ کلان و عمیق تر کاربرد دارد. قلم‌ پیکور نوک تیز، قدرت مخرب بالایی دارد.چرا که نوک تیز این قلم  همه قدرت دستگاه را به یک نقطه کوچک متمرکز کرده و باعث تخریب آن جسم سخت می

شود.

قلم هیلتی نوک پهن

قلم نوک پهن دارای نوکی پهن و معمولا 25 میلی متری می باشد . این نوک پهن برای حفر کانال خطی برا گذاشتن لوله های نازک و یا کابل و اتصالات شبکه به کار می رود.این قلم هم برای دستگاه پیکور و هم برای دژبر یا بتن کن مناسب است. قلم دژبر پهن برای حفر کانال در دیوار گچی  و سایر کارهای ظریف‌ استفاده می‌شود.

قلم تخریب نوک قاشقی

نوک قاشقی در حقیقت همان قلم نوک پهن است اما با نوکی پهن تر که معمولا 5سانتی متر است . کاربردهای این قلم نیز مانند قلم نوک پهن است ولی برای حفر شیارهای پهن تر استفاده می​ شود.

قلم تخریب

انواع قلم از بابت سطح مقطع

سطح مقطع به نقطه​ای از قلم چکش تخریب اطلاق می​شود که به قلم گیر دستگاه بتن کن و چکش تخریب وصل می​شود. متداول ترین سطح مقطع​های عرضه شده در بازار به شرح ذیل است :

قلم هیلتی چهارشیار

این قلم همانگونه که از نامش پیداست سطح مقطعی چهارشیار دارد که قلم گیر با اتصال به این شیارها به دستگاه وصل شده و آماده استقاده می​شود.نام علمی این نوع قلم SDS PLUS است و دارای قطر 24 میلی متر است.

قلم بتن کن چهارشیار معمولا در بتن کن و چکش تخریبهای سبک استفاده می​شود. دستگاه بتن کن در بازار به نام دستگاه هیلتی نیز خوانده می​شود. هیلتی از برندهای قدیمی ابزارآلات برقی است که وارد بازار ایران شده و به همین جهت بسیاری از مصرف کنندگان و ابزار فروشان به دستگاه بتن کن هلتی نیز می​گویند.

قلم تخریب پنج شیار

این قلم نیز از لحاظ شکل ظاهری بسیار به قلم چهارشیار شبیه است با این تفاوت که تعداد شیارش به جای چهار، پنج است.

به این نوع قلم اصطلاحا  SDS MAX  نیز می گویند و قطرا آن ها معمولا بالای 34 میلی متر بوده و دارای وزن بیشتری نسبت به چهارشیار می باشد.

این قلم ها بیشتر در بتن کن ها و چکش تخریب های رده متوسط استفاده می​شوند و قلم گیر دستگاه به شیارهای این قلم چفت می​شود.

قلم پیکور شش گوش 810

قلم HEX که شکل ظاهری مقطع این قلم یک شش ضلعی برجسته است و بیشتر در پیکورهای متوسط و بزرگ استفاده می​شود. یکی از محبوب​ترین چکش تخریبهای بازار پیکور 810 ماکیتا است که از این نوع قلم استفاده می​کند به همین خاطر به این قلم ها قلم 810 نیز می​گویند.

قلم پیکور 16 کیلویی

این قلم سنگین کی مقطع آن شبیه قلم تخریب 810 است با این تفاوت که مقطع آن برجسته نبوده و تخت است.

این قلم برای دستگاههای 14 کیلو به بالا استفاده می​شود. قلم هیلتی ۱۷ کیلویی و قلم چکش تخریب ۱۵ کیلویی از این نوع قلم مستحکم استفاده می​کنند.

فروشگاه اینترنتی گنج کالا عرضه کننده کاملترین سبد قلم پیکور  و انواع مته در سایزها و مقطع​های مختلف می​باشد. قلم پیکور راک و کرافت برندهای ارائه شده در گنج کالا می باشد . گنج کالا نمایندگی فروش مته و قلم های هیلتی راک بوده و آماده ارائه خدمات به مصرف کنندگان، فروشندگان و پخش کنندگان ابزار آلات در سراسر کشور می​باشد.