سوراخ کاری روی اجسام و بدنه ها با مته انجام می شود. اما مته ای که برای چوب یا دیوار گچی یا پلاستیکی استفاده می شود، اصلا گزینه ی مناسبی برای سوراخ کردن فلزات نیست.

گاهی نیاز است تا روی یک فلز، سوراخ کاری انجام شود. معمولا از مته های کبالت برای این سوراخ کاری ها استفاده می شود. این نوع از مته ها، به راحتی وارد فلز آلیاژ یا غیر آلیاژ می شوند و می توان از آنها در جهت پیشبرد کار، استفاده کرد. مته کبالت اصل می تواند تا مدت ها دوام داشته باشد و اگر به خوبی از آن محافظت شود، ماندگاری بالایی دارد. در ضمن، عمر مته کبالت اصل به نحوه ی استفاده از آن نیز باز می گردد.

به هر حال باید از هر نوع مته ای در جهت سوراخ کاری جای خاصی استفاده کرد. از مته های کبالت می توان برای سوراخ کردن هر جسمی با هر جنسی استفاده کرد و در میان متخصصان و اهل فن، از طرفداران بیشتری برخوردار می باشد. اگر دوست دارید در مورد این نوع مته، انواع آن و کاربرد آنها بیشتر بدانید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

مته کبالت چیست و چه کاربردی دارد؟

مته کبالت از پرکاربردترین انواع مته در کار سوراخکاری با مته به حساب می آید. این مته از جنس فولاد hss و ترکیبی از کبالت ساخته شده است. در واقع با ترکیب این دو می توان یک قطعه ی فلزی و فولادی بسیار پر قدرت و با چقرمگی بالا بدست آورد که قادر است انواع چدن، فولاد و آلیاژهای محکم دیگر را به راحتی سوراخ کند.

بسیاری از مته های فلزی که از جنس کبالت و فولاد نیستند، با فلز معمولی ساخته شده اند. این مته ها بعد از چند بار استفاده، دچار پریدگی می شوند و یا نوک آنها دچار سایش می شود. حتی برخی از آنها به هنگام استفاده روی فلز یا چوب، باز هم دچار این ساییدگی می شوند. اما مته کبالت برای همین کار ساخته شده است و می توان فلزات و جاهایی که سختی کمتری نسبت به مته دارند را به راحتی سوراخ کند.

برای نتیجه ی بهتر در هنگام استفاده از مته کبالت، بهتر است نوک آن با زاویه ی 135 تا 140 درجه گرفته شود تا به درستی عمل کند. البته تعداد دور در دقیقه نیز برای این کار بسیار مهم است. یکی از مزایای استفاده از مته کبالت این است که این مته ها نقطه ذوب بالایی دارند و به هنگام کار با آنها، فلز یا سطح مورد نظر دچار سوختگی و حرارت زیاد نمی شود. زیرا نقطه ذوب کبالت، بالا می باشد. اما بهتر است از مایع خنک کننده مانند آب در حین کار با مته نیز استفاده شود تا گرمای حاصل از ان، کمتر شود.

برای سوراخ کاری روی پلاستیک، لوله های پلاستیک و upvc و حتی چوب، بهتر است از مته کبالت استفاده نشود. زیرا احتمال سوختگی و از بین رفتن قطعه، وجود دارد.

کاربرد مته کبالت در استفاده از انواع چدن و فلزات با سختی بالا مانند آلیاژهای فولادی و همچنین آهن و آلومینیوم است. این اجسام را نمی توان به سادگی با مته های فلزی معمولی سوراخ کاری کرد.

انواع مته کبالت

مته های کبالتی با استفاده از آلیاژهای مختلف و مقداری کبالت تولید می شوند. این مته ها انواع مختلفی دارند که دو نوع آن شامل موارد زیر است:

1. مته کبالت m42 که علاوه بر آلیاژهای فلزی، حاوی 8 درصد کبالت بوده و به مته کبالت 8 درصد معروف است.

2. مته کبالت m35 که حاوی آلیاژهای مختلف و 5 درصد کبالت می باشد و به مته کبالت 5 درصد معروف است.

3. همچنین، مته کبالت 10 درصد نیز وجود دارد و از آن در سوراخ کاری استفاده می شود.

شکل و اندازه ی مته ها با یکدیگر متفاوت است و معمولا با توجه به شکل و اندازه و حتی ته مته ها، انواع مختلفی از آنها وجود دارد و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

تفاوت مته کبالت و مته آهن

مته ها انواع مختلفی در بازار دارند که برخی از آنها از جنس آهن تولید می شوند و برخی هم از نوع کبالت هستند. مته های آهنی، مته هایی هستند که از جنس آهن و فلز ساخته شده اند و با کمی دقت و فشار می توان برای سوراخ کردن آلومینیوم هم از این نوع مته استفاده کرد. اما مته ی کبالت، نوعی مته است که از آلیاژ فولاد ساخته می شود. فولاد از فلز آبدیده ساخته می شود. در تولید این مته ها می توان از آلیاژ و درصدی کبالت استفاده کرد تا مته ی بسیار محکمی تولید شود.اما مته های کبالت برای سوراخ کاری فلزات سنگین مانند چدن و تیرهای آهنی و هر چیزی که از جنس فلز می باشد، به کار می رود.

چه فلزاتی را می توان با مته کبالت سوراخ کرد؟

سوراخ کاری با مته روی فلزات بسیار سخت است و نمی توان با هر مته ای این سوراخ کاری را انجام داد. مته های کبالت را می توان با زاویه ی مناسب 135 الی 140 درجه روی مته های بزرگ با دور دو هزار تا دو هزار 500 دور در دقیقه استفاده کرد و یا با نصب روی مته های کوچکتر با 600 دور در دقیقه این کار را به راحتی انجام داد.

راه های تشخیص مته کبالت اصل

تشخیص مته کبالت کار چندان پیچیده ای نیست. معمولا روی کارتن و جعبه ی مته ها، نوع آنها زده شده است. اما می توان در حین کار نیز مته کبالت اصل را به راحتی تشخیص داد. معمولا جنس این مته ها بسیار محکم بوده و سختی بالایی دارند. بهترین مته کبالت دار اصل را باید از نمایندگی های مجاز و ابزار فروشی های معتبر، تهیه کرد. فروشگاه اینترنتی گنج کالا نیز در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

خرید مته کبالت عمده و ارزان قیمت

بعد از اینکه دانستید مته کبالت چیست، می توانید برای خرید عمده مته کبالت، به سایت فروشگاه های اینترنتی عرضه کننده ابزار آلات وارد شوید و خرید عمده انجام دهید. خرید انواع مته از جمله مته کبالت به صورت عمده مسلما به صرفه تر خواهد بود و ارزان تر است.کارشناسان فروش عمده گنج کالا می​توانند قیمتهای فوق العاده ای برای شما ارائه دهند. مته کبالت راک یکی از بهترین و قابل اعتمادترین مته​های بازار است و شما می توانید علاوه بر اینکه این محصول را از گنج کالا تهیه کنید، ابزار فروشان و مصرف کنندگان مته کبالت می​توانند با تخفیفات اسئثنائی این محصول را از این فروشگاه تهیه کنند.

و کلام آخر

مته کبالت، مته ای است که می تواند هر فلزی را سوراخ کند. استفاده از این مته در صنایع مختلف و در تراشکاری ها، بسیار معمول بوده و می تواند کار راه انداز باشد. بهتر است برای سوراخ کاری فلزات، از همین مته ها استفاده کرد. مته های آهنی برای سوراخ کردن فلزات مقاوم، کارایی چندانی نداشته و در نهایت، می شکنند.