بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه استفاده از چسب حرارتی همواره نمی‌توانند از این چسب آن طور که باید در کاربری‌های مختلف مانند درزگیری، بسته بندی محصولات مختلف، چسباندن قطعات شکسته و… استفاده کنند. شما با استفاده اصولی و درست از چسب حرارتی می‌توانید علاوه بر صرفه جویی در مصرف این چسب بهتر و دقیق‌تر اجسام مختلف را به یکدیگر بچسبانید. به همین ترتیب در این مقاله از گنج کالا تصمیم داریم در مورد طریقه استفاده از چسب حرارتی به توضیحات کامل و جامعی بپردازیم.

ویژگی های استفاده چسب حرارتی

قبل از اینکه در مورد چگونگی استفاده از چسب حرارتی صحبت کنیم، ابتدا لازم است در مورد ماهیت و ویژگی‌های این چسب توضیحات مختصری را در اختیار شما قرار دهیم. چسب‌های حرارتی آن دسته از چسب‌هایی هستند که با اعمال حرارتی مشخص از حالت جامد به حالت مایع تغییر حالت داده و سپس با قرار گرفتن در معرض هوا خشک و منبسط می‌شوند.

به عبارتی شما تا زمان تغییر حالت چسب حرارتی از مایع داغ به جامد زمان دارید تا به وسیله آن دو سطح یا چندین سطح مختلف را به یکدیگر بچسبانید. ماده اصلی سازنده چسب‌های حرارتی از گروه مواد پلیمری بوده و به همین دلیل در اثر حرارت تغییر شکل داده و مجدد به حالت اولیه خود باز می‌گردند. از جمله ویژگی‌های متمایز این چسب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر نور خورشید و رطوبت
  • قدرت چسبندگی بسیار بالا
  • امکان چسباندن انواع سطوح با متریال‌های مختلف
  • انبساط سریع
  • مقاوم در برابر ضربه و فشار

طرز استفاده از چسب حرارتی با دستگاه چسب تفنگی

طرز استفاده از چسب حرارتی با دستگاه چسب تفنگی

قبل از پرداختن به بحث استفاده از چسب حرارتی به این نکته مهم اشاره کنیم که این چسب‌ها در دو نوع معمولی و صنعتی تولید می‌شوند. نوع صنعتی چسب‌های حرارتی معمولا به رنگ زرد عرضه می‌شوند، در حالی که چسب‌های حرارتی معمولی عموما بی‌رنگ و سفید هستند.

بر خلاف تصور عموم چسب‌های حرارتی صنعتی برای داغ و ذوب شدن نیازی به طیف حرارتی بالایی نداشته و مانند چسب‌های حرارتی معمولی با استفاده از دستگاه‌های چسب حرارتی به راحتی ذوب می‌شوند. رایج‌ترین روش استفاده از چسب‌های حرارتی در سراسر دنیا استفاده از دستگاه‌های چسب تفنگی است.

مکانیزم این نوع دستگاه‌ها به این صورت است که با متصل شدن به پریز برق با استفاده از جریان الکتریسیته چسب حرارتی در داخل محفظه فلزی را گرم می‌کند. این فرایند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت چسب حرارتی تغییر شکل داده و به حالت مایع درآید.

مرحله اول: وصل کردن دستگاه تفنگی به پریز

اولین کاری که برای استفاده از چسب حرارتی باید انجام دهید، اولا خرید دستگاه چسب تفنگی باکیفیت است. بعد از خرید دستگاه باید آن را به پریز برق وصل کنید. بعد از گذشت حدود 1 الی 2 دقیقه به آرامی یکی از  چسب‌های میله‌‌ای حرارتی را وارد محفظه دستگاه کنید.

مدت زمان ذوب شدن چسب حرارتی دقیقا به میزان توانایی تولید گرمای دستگاه چسب تفنگی بستگی دارد. اما به طور معمول بین 1 الی 2 دقیقه چسب داخل دستگاه ذوب می‌شود. به هنگام خرید دستگاه چسب حرارتی حتما به ولتاژ آن توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نوع این دستگاه را خریداری کنید.

مرحله دوم: فشردن دکمه روی دستگاه و ریختن چسب روی سطح

در این مرحله شما باید با دقت کامل چسب حرارتی ذوب شده را با فشردن دکمه مخصوص در دستگاه روی سطح مورد نظر بریزید. زیرا بسیاری از افراد به دلیل بی‌دقتی هنگام استفاده از چسب‌های حرارتی به اشتباه مقداری از چسب را روی سطوحی دیگری می‌ریزند. این چسب‌ها به دلیل داشتن مواد سمی باعث ایجاد سوزش زیاد در سطح پوست می‌شوند.  به همین دلیل باید توجه داشته باشید که حتما به هنگام استفاده از این چسب‌ها از دستکش استفاده کنید، چون حالت کشسانی چسب‌‌های حرارتی بعد از داغ شدن داخل دستگاه افزایش یافته و ممکن است به هنگام خارج شدن از دستگاه مقداری از آن‌ها روی پوست بریزد.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از ریختن مقداری چسب حرارتی روی سطح مورد نظر و قرار دادن دستگاه روی زمین، حتما قلاب یا همان پایه دستگاه را به سمت پایین بکشید. با انجام این کار دستگاه در حالت صاف قرار گرفته و مانع از ریخته شدن چسب روی زمین می‌شود. (منبع خارجی)

آموزش استفاده از چسب حرارتی بدون تفنگ

آموزش استفاده از چسب حرارتی بدون تفنگ

برخی از افراد به دلیل نداشتن بودجه کافی برای خرید دستگاه چسب حرارتی و یا به وجود آمدن شرایط اضطراری و در دسترس نبودن این دستگاه همواره به دنبال راهکارهای استفاده از چسب حرارتی بدون تفنگ هستند. در چنین مواقعی شما با استفاده از هر وسیله‌ای که امکان تولید گرما دارند می‌توانید چسب حرارتی را داغ کرده و از آن استفاده کنید.

داغ کردن چسب حرارتی با مایکروفر

برای استفاده از چسب تفنگی بدون نیاز به دستگاه مخصوص آن، می‌توانید از مایکروفر موجود در خانه خود استفاده کنید. برای این کار ابتدا یک یا چند عدد از چسب‌های حرارتی میله‌ای را روی یک ظرف در داخل مایکروفر قرار داده و دمای آن را بین 120 الی 180 درجه سانتی‌‌‌گراد تنظیم کنید. حتما به این مورد هم توجه داشته باشید که لبه چسب‌ها هرگز بیرون از ظرف قرار نگیرند.

بعد از قرار دادن چسب‌های حرارتی داخل مایکروفر هر 20 ثانیه یکبار وضعیت گرم شدن آن‌ها را بررسی کنید تا بتوانید بلافاصله پس از ذوب شدن آن‌ها از مایکروفر خارج کنید. برای بیرون آوردن ظرف از داخل مایکروفر حتما از دستکش استفاده کنید. سپس چسب‌های حرارتی داغ را به وسیله چاقو یا وسیله نازک مانند روی سطح مورد نظر بریزید و قطعات شکسته را به هم بچسبانید.

گرم کردن چسب ‌های حرارتی با تابه حرارتی

اگر شما هم مانند سایر افراد کاردستی‌های زیادی را درست می‌کنید، بهترین ابزار برای ذوب کردن این چسب‌ها تابه حرارتی است. این نوع از تابه‌ها حتی سریع‌تر از تفنگ‌های چسبی، چسب‌های حرارتی را ذوب می‌کنند. البته به هنگام خرید تابه‌های حرارتی حتما به سایز و تطابق ابعاد آن‌ها با چسب‌های حرارتی مورد استفاده خود توجه کنید.

ذوب کردن چسب های حرارتی با ابزار هویه

همان گونه که می‌دانید هویه برای لحیم‌کاری روی ابزارهای الکترونیکی کاربرد دارد. اما علاوه بر استفاده از این دستگاه در ساخت و مونتاژ تجهیزات الکترونیکی، از آن می‌توان در ذوب کردن چسب‌های حرارتی استفاده کرد. در حالت کلی هویه حرارت بسیار بیشتری نسبت به دستگاه‌های تفنگی چسب حرارتی تولید می‌کند. البته توصیه می‌کنیم از این ابزار تنها در شرایط اضطراری و در نبود دستگاه چسب تفنگی برای استفاده از چسب حرارتی به مقدار کم استفاده کنید.

چسب حرارتی باکیفیت را از گنج کالا بخرید!

چسب حرارتی باکیفیت را از گنج کالا بخرید!

یکی از دغدغه‌های اصلی افراد فعال در حوزه صنعت خرید چسب حرارتی باکیفیت و اورجینال است. امروزه با وجود بیش از صدها فروشگاه مختلف پیدا کردن چسب حرارتی باکیفیت و اصل کار بسیار دشواری است. اما فروشگاه‌هایی مانند فروشگاه گنج کالا هستند که انواع چسب حرارتی صنعتی و معمولی برندهای محبوب جانسون را با بهترین قیمت به فروش می‌رسانند. شما برای خرید چسب نیازی به گشت و گذار در سایت‌های فروشگاه‌های متعددی نداشته و با مراجعه به گنج کالا می‌توانید بر اساس بودجه خود مناسب‌ترین تفنگ چسبی را خریداری کنید.