اسپری های فوم از بهترین و قدرتمندترین اسپری‌های درزگیر برای عایق‌بندی حرارتی و صوتی هستند. استفاده از اسپری فوم بهترین و کم‌هزینه‌ترین جایگزین برای مصالح ساختمانی پرکننده‌ای چون گچ و سیمان است؛ اما همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران طرز استفاده از اسپری فوم بعد از خرید این محصول است.

بر خلاف تصور عموم نحوه استفاده از اسپری فوم بسیار ساده بوده و تنها چند نکته ریز تخصصی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید به آسانی خودتان فرایندهای درزگیری و عایق‌بندی را به وسیله این محصول انجام دهید. در ادامه این مطلب تمامی نکات مورد نیاز در طرز استفاده از فوم درزگیر را معرفی می‌کنیم، پس اگر می‌خواهید شما هم می‌خواهید از این اسپری به راحتی استفاده کنید ما را در گنج کالا تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

آشنایی با اسپری فوم و ویژگی‌های آن

قبل از اینکه در مورد طرز استفاده از اسپری فوم به صورت مفصل صحبت کنیم، ابتدا بهتر است در مورد ساختار و ویزگی‌های این اسپری به توضیحات مختصری بپردازیم. در تولید اسپری‌های فوم پلی اورتان از چندین دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌کنند. همان گونه که از نام این نوع اسپری فوم‌ها پیداست، در ساخت آن‌ها از مواد پلیمری به نام پلی اورتان (پلی یورتان) استفاده می‌شود. پلی اورتان‌ها خاصیت ارتجاعی بالایی دارند.

اسپری‌ های فوم محصولی حرفه‌ای برای آب‌بندی و عایق‌بندی سطوح مختلف هستند. با استفاده از این اسپری‌ها می‌توان به هزینه بسیار کمی عمل درزگیری را در بخش‌های مختلف ساختمان و… انجام داد.

اسپری‌های فوم پلی اورتان پس از پاشش بر روی سطح مورد نظر پوشش سطحی بسیار قدرتمندی را ایجاد کرده و در نهایت درزها و حفره‌های موجود در سطح را به خوبی می‌پوشانند. در تعریفی علمی اسپری فوم درزگیر نوعی فوم پلی اورتان از نوع تک جزئی پرکننده چند منظوره است که به واسطه فرمولاسیون ویژه خود ماده‌ای مناسب برای پرکردن حفرات و درزها است.

ویژگی‌ها و کاربرد اسپری فوم پلی اورتان

اسپری فوم درزگیر پلی اورتان پس از پاشش به حدود 1 الی 3 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند. این نوع اسپری‌های فوم عایق‌بندی نسبت به سایر اسپری‌های فوم سریع‌تر خشک می‌شوند. علاوه بر این مورد اسپری‌های فوم پی اورتان ویژگی‌های منحصربه‌فردی از قبیل خاصیت ضد باکتری و میکروب، وزن کم، انبساط بسیار مطلوب، حفظ و ثبات ساختار در گذر زمان و… دارند. از موارد کاربرد اسپری‌های فوم پلی اورتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در اتاق ایزوله
  • عایق بندی کابل و سیم
  • عایق بندی صوتی
  • عایق بندی حرارتی
  • درزگیری تمام سطوح از جنس چوب، سیمان، گچ و…
  • اتصال محکم اجسام به یکدیگر به خصوص مصالح ساختمانی

مراحل استفاده از اسپری فوم پلی اورتان

مراحل استفاده از اسپری فوم پلی اورتان

در این بخش به صورت کامل و گام به گام طرز استفاده از اسپری فوم را توضیح می‌دهیم. برای استفاده از این اسپری به بهترین شکل ممکن در کاربری‌های مختلفی چون درزگیری، عایق بندی و… باید هر یک از مراحل را به ترتیب و به صورت دقیق اجرا کنید.

1. آماده کردن سطح مورد نظر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در عملیات طرز استفاده از اسپری فوم باید به آن توجه زیادی داشته باشید، تمیزکاری سطح مورد نظر قبل از اسپری کردن فوم پلی اورتان است. زیرا سطح مورد نظر در صورت داشتن هر گونه آلودگی حتی از نوع جزئی مانند گرد و غبار، روغن، چسب و… باعث می‌شود تا قدرت چسبندگی اسپری فوم کاهش یافته و در نهایت این ماده به خوبی به سطح مورد نظر نچسبند.

در صورتی که قبل از درزگیرهای دیگر در سطح مورد نظر استفاده کرده‌اید، بهتر است اثرات آن‌ را با استفاده از تیغه یا چاقو تیز پاک کنید. همچنین درزگیرهای نوع سیلیکونی باید به صورت کامل از روی سطح جدا شوند، زیرا اسپری‌های پلی اورتان قابلیت چسبیدن به سطوح سیلیکونی را ندارند. در این مرحله از طرز استفاده از اسپری فوم اسفنجی حتما از تمیز بودن سطح مورد نظر اطمینان خاطر را کسب کنید.

2. آماده کردن اسپری فوم

بعد از تمیز کردن سطح مورد نظر، حالا نوبت آماده‌سازی اسپری فوم پلی اورتان است. طرز استفاده از اسپری فوم و همچنین آماده سازی آن دقیقا به نوع این محصول بستگی دارد. دسته‌ای از اسپری‌های فوم توسط شلنگ مخصوص روی سطح مورد نظر توزیع می‌شوند.

در حالی که دسته‌ای دیگر نیز برای پاشش روی سطح باید در ابزارهای تفنگی مخصوص خود قرار گیرند. این نوع از اسپری‌های فوم مناسب افرادی هستند که تجهیزات مورد نیاز آن‌ها یعنی تفنگ‌های مخصوص فوم اسپری را دارند. در دومین مرحله از طرز استفاده از اسپری فوم باید ابتدا اسپری را به خوبی و به مدت چند ثانیه تکان دهید. هدف از تکان دادن این اسپری‌ها ترکیب شدن کامل گاز پیشران و فوم داخل آن‌ها با یکدیگر است.

برای اینکه اسپری فوم با غلظت یکسان و مناسبی در طول عملیات روی سطح توزیع شود بهتر است ظرف اسپری را همواره به صورت برعکس نگه دارید. با برعکس نگه داشتن ظرف اسپری، محتویات فوم به نازل نزدیک‌تر بوده و فرایند اسپری کردن بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.

طرز استفاده از اسپری فوم درزگیر

 

3. نحوه اسپری کردن فوم پلی اورتان

این مرحله از جمله مهم‌ترین مراحل در عملیات اسپری کردن فوم پلی اورتان است. این بخش خود به چندین مرحله تقسیم بندی می‌شود. در مرحله اول پاشش اسپری فوم بایستی تنها حدود 30 درصد از فوم را روی سطح مورد نظر اسپری کنید.

بعد از منبسط شدن این مقدار فوم اسپری شده، در صورت پر نشدن درزهای مورد نظر باید مجدد تا 50 درصد از فوم پلی اورتان را روی سطح اسپری کنید. به احتمال بسیار زیاد در دومین مرحله از اسپری تمامی درزهای سطح پوشانده شوند.

4. طریقه خشک شدن اسپری فوم

یکی از رایج‌ترین سوالات افراد در عملیات طرز استفاده از اسپری فوم درزگیر این است که چه مدتی طول می‌کشد تا اسپری به صورت کامل خشک شود؟ به طور معمول بین 20 الی 30 دقیقه طول می‌کشد تا اسپری فوم منبسط شده و در نهایت خشک شود.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که هر چقدر کیفیت ساخت اسپری فوم بیشتر باشد به همان اندازه مدت زمان انبساط و خشک شدن آن کمتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است به هنگام خرید اسپری فوم پلی اورتان حتما به کیفیت ساخت آن توجه کنید. برای نمونه اسپری فوم 850 گرم آکفیکس به واسطه فرمولاسیون خاص خود می‌تواند در کمتر از 45 دقیقه به صورت کامل منبسط و خشک شود.

برای نمونه اسپری‌های فوم با کیفیت معمولی به 1 الی 3 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند. در این مرحله برای نتیجه‌گیری هر چه بهتر لازم است تا مقداری آب ولرم را روی سطح مورد نظر بپاشید. انجام این کار باعث می‌شود تا حفره‌‌های باقی مانده بین فوم پلی اورتان به خوبی پر شده و هم سطح شود.

بعد از خشک شدن کامل فوم پلی اورتان حالا باید توسط کاتر بخش‌های اضافی و بیرون مانده از سطح را جدا کنید. بعد از انجام این کار و تمیزکاری بخش‌های اضافه فوم باید روی سطح را سمباده بکشید تا سطح کاملا یکنواخت شود. اگر قصد رنگ‌آمیزی سطح مورد نظر را دارید بهتر است این کار را به مدت 24 ساعت بعد از پاشش فوم پلی اورتان انجام دهید. (منبع خارجی)

نکات مهم استفاده از اسپری فوم درزگیر

نکات مهم استفاده از اسپری فوم درزگیر

در مطالب بالا توضیحات کاملی در مورد طرز استفاده از اسپری فوم را در اختیار شما قرار دادیم. اما علاوه بر این مباحث باید به هنگام استفاده از اسپری‌های فوم به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • حتما به هنگام استفاده از اسپری فوم از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • حتما به برچسب Low-VOC توجه کنید؛ زیرا این برچسب نشان دهنده وجود گاز پیشران در ترکیبات فوم است که سمی بوده و برای سلامت انسان ضرر دارد.
  • بهترین دما برای استفاده از اسپری فوم و انبساط سریع آن دمای اتاق یعنی 25 درجه سانتی‌گراد است.
  • اسپری فوم را قبل یا بعد از استفاده حتما در مکانی به دور از تابش نور خورشید قرار دهید.

خرید اسپری فوم باکیفیت و با قیمت مناسب از گنج کالا

در این مقاله از گنج کالا، توضیحات کامل و جامعی در مورد طرز استفاده از اسپری فوم را به اشتراک گذاشتیم. اما چیزی که باید بیشتر از هر چیزی به آن توجه کنید خرید این محصول از یک مرکز فروشگاهی معتبر است. اسپری‌های فوم درزگیر پلی اورتان در انواع مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این اسپری‌ها با توجه به نوع مواد اولیه و کاربری خود قیمت متفاوتی دارند. اما نکته‌ای که همواره در خرید اسپری‌های فوم باید به آن توجه کنید کیفیت ساخت و نوع مواد اولیه به کار رفته در این محصولات است.

امروزه بسیاری از فروشگاه‌ها انواع اسپری فوم پلی اورتان را عرضه می‌کنند، اما تعداد بسیار معدودی از این فروشگاه‌ها این محصولات را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت روانه بازار می‌کنند. فروشگاه اینترنتی گنج کالا نیز یکی از بهترین و معتبرترین مراکز محصولات ساختمانی و صنعتی در ایران است. در این وب‌سایت انواع اسپری فوم پلی اورتان بهترین برندهای دنیا با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار به فروش می‌رسد.