چسب سیلیکون (silicone sealant) که در زبان عامیانه چسب آکواریوم نیز خوانده می‌شود، چسبی از خانواده درزگیرها می‌باشد که طیف وسیعی از کاربردها را  در صنعت و ساختمان دارد. در زیر با انواع چسب‌های آکواریوم و طبقه‌بندی های آن آشنا خواهیم شد.

کاربرد چسب آکواریوم

کاربرد چسب آکواریوم بسیار متنوع است. از چسباندن و درزگیری کمد، کابینت، کانکس فلزی گرفته تا درزگیری کامپوزیت نما، شیشه دوجداره، صنایع لوازم خانگی، صنایع خودرویی و… همگی از این چسب پرمصرف استفاده می کنند.

چسب آکواری.م پاسیفیکس

انواع چسب آکواریوم از لحاظ کیفیت

معیار کیفیت چسب سیلیکون درصد سیلیکون استفاده شده در آن می‌باشد. هر چه مقدار سیلیکون بیشتر باشد کیفیت چسب بیشتر خواهد بود.  نحوه تشخیص چسب آکواریوم با درصد سیلیکون بالا  از چسب های سیلیکون با درصد پایین چسب را در یادداشتی جداگانه توضیح داده‌ایم.

اگر درصد بالایی از سیلیکون در چسب وجود داشته باشد،  حجم آن بعد از خشک شدن کم نخواهد شد، انعطاف بیشتری خواهیم داشت و دوام محصول بالا خواهد بود اما اگر چسب درصد سیلیکون پایینی داشته باشد بعد از خشک شدن ممکن است حجم خود را از دست بدهد و باعث ایجاد تخلخل در محل درزگیری شده باشد. با توجه به حساسیت و اهمیت محیطی که چسب را استفاده می‌کنیم می‌توانیم چسب با کیفیت بالا و یا پایین‌تر استفاده کنیم و به طبع آن هزینه بالا یا پایین‌تری پرداخت کنیم. استفاده از چسب آکواریوم با کیفیت در بازار، بیشترین محبوبیت را دارد.

 انواع چسب آکواریوم از لحاظ سایز

متداولترین سایز چسب سیلیکون بازار همان کارتریجی می‌باشد که استوانه‌ای به ارتفاع۲۰-۳۰سانتی متر بوده و که چسب لوله ای نیز می‌گویند.  حجم محصول در این قوطی‌ها ۲۳۰الی ۳۲۰میلی می‌باشد. اما همانگونه که می‌دانیم چسب سیلیکون محصولی زود خشک شونده بوده و باید بعد از باز شدن محصول طی چندین روز استفاده شود و اگر سطح مورد نیازمان کوچک باشد می‌توانیم از چسب آکواریم تیوپی در سایزهای ۳۰ و۸۰گرم استفاده کنیم.

یک نمونه دیگر چسب سیلیکون، در استفاده‌های صنعتی سایز ۶۰۰میلی یا همان سوسیسی می‌باشد که سیلیکون در یک زرورق به شکل استوانه‌ای پیچیده شده است. به غیر از نوع تیوپی که با دست و به صورت فشاری چسب را تزریق می‌کنیم،  برای دیگر موارد از دستگاه تزریق چسب یا همان تفنگی( تلمبه)چسب آکواریوم استفاده می‌شود.

 

چسب سیلیکون اسیدی یا خنثی

چسب سیلیکون‌های متداول در بازار بعد از استفاده بوی تند سرکه مانندی از خود ساطع می‌نمایند که نشان دهنده‌ی اسید موجود در ساختار چسب است. اصولا به این چسب‌ها،  چسب آکواریوم استوکسی نیز می‌گویند.ممکن است برخی سطوح  به این اسید حساس باشند و یا بوی تند ایجاد شده برای محیطی که استفاده می‌کنیم مناسب نباشد. در این شرایط از سیلیکونهای نوترال (neutral) یا خنثی استفاده می‌شود. چسب های خنثی از مقاومت و چسبندگی قابل ملاحظه‌ای به نسبت چسبهای اسیدی دارند.

انواع سیلیکون از لحاظ دمای مقاومت حرارتی

چسب های سیلیکونی معمولا درمقابل دمای حرارت محیطهای استاندارد مشکلی ندارند حتی ممکن است تا دمای ۱۰۰درجه هم خاصیت خود را همانند شرایط عادی حفظ کنند. اما در برخی صنایع و ماشین آلات ممکن است نیاز به مقاومت حرارتی بالایی نیاز باشد. در این شرایط از چسب های سیلیکونی حرارتی استفاده می‌کنیم که مصطلحا چسب واشرساز نیز گفته می‌شود و معمولا تا ۳۵۰ درجه مقاومت حرارتی دارند.  مشهورترین واشرسازهای موجود در بازار همان چسب های تیوپی می‌باشند که با نام چسب مزدا شناخته می‌شوند.

چسب های سیلیکونی تخصصی برای کاربردهای خاص

علاوه بر چسب سیلیکون یونیورسال یا چسب آکواریوم جهانی (universal silicone sealant) امروزه برخی چسب‌های سیلیکون برای استفاده تخصصی نیز تولید شده‌اند که برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند.

مشهورترین چسب های سیلیکون تخصصی چسب سیلیکون آکواریوم یا همان چسب آکواریوم ماهی، چسب سیلیکون آئینه، چسب سیلیکون مخصوص شیشه اتومبیل می‌باشد که مطابق با ویژگیهای این کار تخصصی ساخته شده‌‌اند.

انواع چسب آکواریوم از لحاظ رنگ

اگر شما به یک چسب فروش و یا ابزار فروش مراجعه و از ایشان چسب آکواریم بخواهید به احتمال زیاد بدون سوالی اضافی به شما یک چسب بی‌رنگ خواهند داد.  چسب سیلیکون شفاف بیش از ۷۰درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد. اما ممکن است ما به رنگ سطحی که درزگیری می‌کنیم حساس باشیم آن موقع در انتخاب رنگ سیلیکون حساس خواهیم بود چرا که امکان رنگ زدن بر روی این سطح را نداریم و سیلیکون به کل رنگ پذیر نیست.

به همین خاطر ممکن است به جای چسب شفاف از سفید یا مشکی استفاده شود و حتی در مواردی خاص تر می‌توان چسب آکواریوم با رنگهایی همچون قهوه‌ای،  نقره‌ای، طلایی،  بژ،  شامپاینی،  طوسی، کرم و… نیز پیدا کرد که با رنگ کابینت، در، پنجره، کامپوزیت و… ما سازگارتر باشد.

چگونه بوی چسب آکواریوم را از بین ببرید؟

همانطور که قبلاً صحبت کردیم، اگر از چسب سیلیکون استوکسی(اسیدی) استفاده کنید، این محصول بوی نسبتاً قوی سرکه مانندی دارد. این بو ممکن است ناخوشایند باشد. البته بوی آن باید پس از چند ساعت شروع به محو شدن کند و در عرض چند روز، دیگر نباید آن بوی سرکه را احساس کنید.

برای تسریع این روند می توانید یک فن را در کنار ناحیه ای که از درزگیر سیلیکونی استفاده کرده اید قرار دهید تا به گردش هوا در سیلیکون در حال خشک شدن کمک کند و این نتیجه مثبتی را در کاهش زمان از بین رفتن بو خواهد داشت.

آیا سفید کننده به چسب آکواریوم آسیب می رساند؟

تمیز کردن درزگیر سیلیکونی یکی از متداول ترین سوالاتی است که از ما پرسیده می شود. شایع ترین مشکل سیلیکون لکه های سیاه یا کپک است. بسیاری از مردم به سفید کننده به عنوان راهی برای تمیز کردن چسب سیلیکون روی می آورند،اما این محلول باید با احتیاط استفاده شود.

در حالی که استفاده از سفید کننده برای یک بار احتمالاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، تمیز کردن مکرر چسب سیلیکون با سفید کننده می تواند به مرور زمان به درزگیر آسیب برساند. اگر می خواهید از سفید کننده استفاده کنید، توصیه می کنیم آن را آب ترکیب کنید، اما برای تمیز کردن مکرر چسب آکواریوم، از جایگزین هایی مانند جوش شیرین مخلوط با سرکه استفاده کنید.

چگونه چسب سیلیکون سفید اطراف پنجره ها را تمیز می کنید؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یک راه عالی برای از بین بردن کپک از چسب سیلیکون سفید اطراف پنجره ها یا در حمام، استفاده از محلولی است که از سرکه سفید و جوش شیرین تشکیل شده است.

سرکه سفید و خمیر جوش شیرین را روی ناحیه کثیف شده بمالید.

لکه های سنگین را با یک برس پاک کنید و خمیر را دوباره بمالید.

با یک اسفنج یا پارچه سرد مرطوب بلند شوید و با یک پارچه خشک کنید.

این راه حل باید لکه های سیاه و کپک را از چسب سیلیکون شما پاک کند. همانطور که اشاره کردیم، می توانید از اسپری سفید کننده یا اسپری خانگی با نسبت چهار سهم و یک سهم سفید کننده برای اسپری کردن به قسمتهای آلوده استفاده کنید.

آیا می توانید روی چسب سیلیکون رنگ کنید؟

پاسخ کوتاه این است که نه، شما نمی توانید روی چسب سیلیکون رنگ کنید. رنگ به چسب سیلیکون نمی چسبد.اگر به درزگیر مشابه رنگ پذیر نیاز دارید می توانید از چسب پلی اورتان استفاده کنید.

آیا می توان از سیلیکون به عنوان چسب استفاده کرد؟

بله . چسب سیلیکون به دلیل خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر تغییرات دما یک چسب عالی است. سیلیکون ها به دلیل انعطاف پذیری و ویژگی های دما برای اتصال فلزات استفاده می شوند. این امر باعث می شود که درزگیرهای سیلیکونی برای مواد چسبنده در جایی که امکان جابجایی وجود دارد، به دلیل نیروهای مکانیکی یا انبساط و انقباض در شرایط آب و هوایی متغیر، عالی باشد.

برندهای مشهور چسب آکواریوم در بازار

آکفیکس

برند آکفیکس(Akfix) از محبوب ترین برندهای چسب ایران میباشد که از اواسط دهه 80 به بازار ایران وارد شده است. کارخانه چسب آکفیکس در نزدیک شهر استانبول ترکیه واقع شده است و در حوزه تولید انواع چسب جزو سرآمدان بازار است .

چسب آکواریوم آکفیکس از باکیفیت ترین چسب های بازار می باشد که در رنگهای مختلفی عرضه میشود. علوه بر چسب یونیورسال، انواع سیلیکونهای تخصصی نیز با این برند یافت میشود

پاسیفیکس

برند پاسیفیکس (Pacifix) برند تولید ایران شرکت آکفیکس میباشد و از لحاظ کیفی مشابه آکفیکس بوده ولی از لحاظ قیمت به نسبت پایین تر می باشد.

این برند در سالهای گذشته از ترکیه وارد می شد ولی در حال حاظر در داخل ایران تولید و عرضه می گردد.

لازیو  

برند لازیو (lazio) نیز از برندهای قدیمی ترکیه است که در بازار ایران عرضه می شود. لازیو علاوه بر چسب سیلیکون عمومی با چسب های سیلیکون آئینه و سیلیکون ماهی شهرت دارد.

کاسپین 

یکی از قدیمی ترین برندهای چسب سیلیکون ایرانی است که در تنوع و سایزهای مختلفی به تولید چسب سیلیکون مشغول است.

رازی

گرچه چسب رازی  بیشتر با چسبهای همه کاره و قطره ای مشهور است اما چسبهای سیلیکونی این کارخانه تولیدی چسب توان رقابتی بالایی در بازار چسب ایران دارند .

استحکام

چسب استحکام تولید کننده متنوع ترین چسبهای سیلیکون در ایران می باشد . چسب سیلیکون گریزلی،سولجر چسبهای سیلیکون درجه پایین، فیکسال چسب سیلیکون میان رده و چسب سیلیکون فیدر چسب درجه 1 این مجموعه می باشد.

چسب آکواریوم

شما می توانید جهت خرید چسب آکواریوم به فروشگاه اینترنتی گنج کالا مراجعه نمایید . شما با چند کلیک می توانید محصول مورد نظر خود را در محل کار یا اقامتتان تحویل بگیرید و اگر تعداد زیادی از این محصولات را نیاز دارید با کارشناسان فروش گنج کالا تماس حاصل نمایید .