استفاده از اره موتوری، کار بریدن درختان یا هر چوب دیگری را بسیار آسان تر می کند، اما به مرور زمان زنجیر شما کند می​شود. اگر استفاده از اره زنجیری موتوریتان برای شما سخت شد و با وارد کردن فشار نتواند هر چیزی را قطع کند، اره زنجیری شما به تیز کردن نیاز دارد. با دانستن ابزار مناسب برای استفاده و روش صحیح استفاده از آنها، می توانید به راحتی اره موتوری خود را تیز کنید و آن را به حالت قابل استفاده برگردانید.

قسمت 1

تنظیم سوهان

میله اره موتوری را به سطح کار خود ببندید. از یک بست یا یک گیره نجاری برای ثابت نگه داشتن اره موتوری روی سطح کار خود استفاده کنید. این کار از جابه‌جایی اره در حین تیز کردن آن جلوگیری می‌کند و منجر به فرآیند تیز کردن استوارتر وبسیارآسان‌تر می‌شود.

اگر گیره نجاری یا بست ندارید که اره موتوری شما را در جای خود نگه دارد، می توانید در عوض آن زنجیر را بردارید و در گیره خود محکم کنید.این مورد به تنظیم بیشتری  نیاز دارد، اما یک جایگزین آسان است.

ممکن است اره موتوری را به صورت وارونه روی سطح کار خود محکم کردن برای شما راحت تر باشد. تنها یک راه درست وجود ندارد، بنابراین روشی را پیدا کنید که برای کار شما بهترین روش است.

توجه: اگر نیاز به تیز کردن اره موتوری دارید اما گیره نجاری یا بست ندارید، می توانید بدون آن کارتان را انجام بدهید. اگر نمی توانید اره زنجیری موتوری را در جای خود محکم کنید مراقب باشید هنگام سوهان کاری آن را ثابت نگه دارید.

 

اره

برای سفت کردن زنجیر از پیچ تنظیم کشش استفاده کنید. پیچ تنظیم کشش را روی اره موتوری خود پیدا کنید، معمولاً عمود بر جهت زنجیراست. با سفت کردن این پیچ، از یک پیچ گوشتی برای سفت کردن زنجیر استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که زنجیر محکم است، اما همچنان می تواند با کمی تلاش در اطراف اره حرکت کند. تیز کردن زنجیر از حرکت آن جلوگیری می‌کند.

نکته: پیچ تنظیم در مکان‌های مختلفی از اره‌های زنجیری مختلف قرار می‌گیرد. اگرآن را روی اره موتوری پیدا نکردید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

 

 

اره زنجیری

اولین دندانه اره خود را با یک نشانگر ثابت علامت بزنید. اولین دندانه ای را که می خواهید تیز کنید انتخاب کنید. آن را رنگ کنید یا آن را با یک نشانگر ثابت روشن علامت گذاری کنید تا بتوانید به راحتی جایی را که از آن شروع کرده اید را پیدا کنید و از تیز کردن دو باره همان بخش جلوگیری کنید. زمانی که از اره زنجیری استفاده می کنید، این علامت ناپدید می شود.

اکثر اره‌های زنجیری روش خاص خود را برای علامت‌گذاری یک دندانه دارند که می‌توان با آن شروع به تیز کردن کرد، اما پیدا کردن آن اغلب دشوار است و هنگام تیز کردن زنجیر به راحتی از دست می‌رود. اگر نمی خواهید اره موتوری خود را علامت گذاری کنید، به دنبال یک پیوند منحصر به فرد در زنجیر باشید. ممکن است دندان نداشته باشد یا دندان آن رنگ متفاوتی داشته باشد.

 

تیز کردن تیغ

 

یک سوهان گرد به قطر دندانه های اره موتوری انتخاب کنید. اره‌های برقی مختلف دندانه‌هایی با اندازه‌های متفاوت دارند، بنابراین برای تیز کردن به سوهان‌هایی با اندازه‌های متفاوت نیاز دارند. شما معمولاً می توانید اندازه زنجیر اره خود را در دفترچه راهنما یا در اینترنت به صورت آنلاین پیدا کنید.

توجه: اندازه های معمولی برای زنجیر 3⁄16 اینچ (4.8 میلی متر)، 5⁄32 اینچ (4.0 میلی متر) و 7⁄32 اینچ (5.6 میلی متر) در قطر است.

 

 

زنجیری

سوهان خود را در بریدگی جلوی کاتر قرار دهید. این “دندانه” زاویه دار در جلوی سطح صاف پیوند زنجیره است. نوک سوهان را درست در داخل شکاف روی دندانی که علامت گذاری کرده اید قرار دهید به طوری که تقریباً 20 درصد قطر سوهان بالای دندانه باشد.

زنجیر دارای دو نوع برش در جهت های متناوب خواهد بود. یک نوع کاتر را انتخاب کنید تا ابتدا روی آن تمرکز کنید و بعد به نوع دیگر بروید.

اره

از یک نگهدارنده سوهان برای نگه داشتن سوهان خود در همان زاویه ای که کاتر در ابتدا قرار گرفته بود، استفاده کنید. دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید یا به صورت آنلاین چک کنید تا زاویه مناسبی را برای سوهان کاری هر کاتر پیدا کنید. خط را روی نگهدارنده سوهان در زاویه مناسب برای اره موتوری خود قرار دهید، و آن را در یک راستا با بقیه زنجیر نگه دارید.

برخی از اره های زنجیری دارای خطوطی هستند که در بالای هر کاتر حک شده اند تا به هدایت فایل شما در زاویه مناسب کمک کنند. سوهان خود را طوری تراز کنید که موازی با این خطوط باشد تا زاویه مناسب تنظیم شود.

زاویه سوهان کاری معمولاً 25 یا 30 درجه است، اما برخی ممکن است صاف تر باشند. همیشه قبل از شروع، زاویه مورد نیاز برای اره خود را بررسی کنید.

 

 

 

اره زنجیری

قسمت 2

تیز کردن کاترها

 

سوهان  را روی صفحه کاتر بلغزانید. سوهان را طوری نگه دارید که در بالای زنجیره همسطح باشد و صاف بماند. با یک حرکت روان، سوهان را میان کاتر فشار دهید. نیازی نیست فشار زیادی وارد کنید، فقط به اندازه ای که ساییده شدن سوهان را در داخل کاتر احساس کنید. سوهان را از کاتر بیرون بیاورید و آن را در همان مکان و با همان زاویه ای که قبلا بود تنظیم کنید.

توجه: هرگز سوهان را ازمیان کاتر به عقب نکشید، زیرا این کار هم به سوهان شما و هم به خود کاتر آسیب می رساند.

 

 

کاتر را 3 تا 10 بار سوهان کنید تا تیز شود. دقیقاً همان حرکت عبور سوهان را از میان کاتر تکرار کنید تا زمانی که کاتر به رنگ نقره ای براق درآمده و تیز به نظر برسد. برای اطمینان از ثبات در سطح تیزی هر کاتر، بشمارید که اولین کاتر را چند بار سوهان زده اید و کاترهای بعدی را به همان تعداد دفعات سوهان بزنید.

اگر مطمئن نیستید که کاتر به اندازه کافی تیز شده است یا خیر، در امتداد بالای کاتر میزان ناهمواری سطح را لمس کنید. در صورت وجود ناهمواری، کاتر باید به اندازه کافی تیز شود. یکبار سوهان را روی نا همواری قرار دهید تا از بین برود.

اگر متوجه شدید که براده​های فلزی در سوهان گیر کرده است، به سادگی روی یک سطح جامد ضربه بزنید تا پاک شود و به تیز کردن ادامه دهید.

 

 

هر دندانه را از نقطه شروع تیز کنید. هنگامی که دندان شروع خود را به طور کامل تیز کردید، زنجیر را بچرخانید تا دندانه جدید نزدیکتر شود. کاترهای اره موتوری جهت‌های متناوب را تغییر می‌دهند، بنابراین هر کاتر دیگری را با همان حرکت، با همان زاویه، به تعداد دفعات تیز کنید تا تیز شود. این کار را تکرار کنید تا زمانی که به نقطه شروعی که ایجاد کرده اید برگردید.

به این دو کاتر، کاتر راست و چپ گفته می شود. با تغییر متناوب آنها، اره موتوری به راحتی می تواند در یک خط مستقیم بدون خم شدن به یک طرف یا آن طرف برش دهد. اگر یک نوع کاتر را بیشتر از نوع دیگر سوهان کنید، در خطر از بین بردن تعادل اره موتوری خواهید بود. اطمینان حاصل کنید که در تمام کاترها ثابت می‌مانید.

 

اره

 

اره موتوری اشتیل را 180 درجه بچرخانید. گیره نجاری یا بست خود را شل کنید و اره موتوری را 180 درجه بچرخانید. این نشان می‌دهد که کاترهای جایگزینی که در اولین حلقه دور زنجیر از تیز کردنشان صرفنظر کرده‌اید و به این معنی است که نیازی به تغییر موضع یا روش خود ندارید.

نکته: اگر نمی توانید به راحتی موقعیتی را که اره موتوری شارژی در آن نگه دارید تنظیم کنید، می توانید در اطراف اره موتوری شارژی حرکت کنید یا موقعیت سوهان خود را طوری تنظیم کنید که رو به جهت دیگر باشد. صرف نظر از این، مطمئن شوید که در موقعیت ثابتی هستید.

اره

از همین حرکت برای تیز کردن همه دندان های دیگر استفاده کنید. دوباره دور زنجیر حرکت کنید و هر دندانی که هنوز تیز نشده است را تیز کنید. اطمینان حاصل کنید که از همان مقدار فشار استفاده میکنید و فایل را به همان تعداد دفعات اجرا کنید تا هر کاتر ثابت و تراز بماند.

اره

 

 

قسمت 3

سوهان کشی راکرها

یک عمق سنج روی زنجیر قرار دهید. عمق سنج ابزاری است که برای اطمینان از حفظ ارتفاع شن کش ها در ارتفاع مناسب استفاده می شود. آنها باید در فروشگاه ابزارفروش محلی شما در دسترس باشند و حتی ممکن است همراه با فایل باشند. عمق سنج را روی زنجیر نزدیک به نقطه شروع خود قرار دهید و آن را به جلو فشار دهید تا به یک شن کش فشار بیاورد.

راکرها برجستگی​ هایی در امتداد زنجیره در بین هر کاتر هستند. وظیفه آنها ثابت نگه داشتن عمق برشی است که با چرخش زنجیره به دور اره موتوری است،  بنابراین اطمینان از همسطح بودن هر کدام بسیار مهم است.

 

اره

هر قسمت از راکر را که بالای عمق سنج قرار دارد بررسی کنید. یا با مشاهده آن یا با لمس برآمدگی در بالای عمق سنج، بررسی کنید که آیا قسمت بالای راکر بالاتر از قسمت بالای عمق سنج قرار دارد یا خیر. اگر اینطور بود، باید سوهان کشی شود. در غیر این صورت، عمق سنج را به سمت راکر بعدی حرکت دهید تا زمانی که یکی را پیدا کنید که قسمت بالای راکر از قسمت بالای عمق سنج، بالاتر نباشد.

اره

برای هم تراز کردن راکر از یک سوهان مسطح استفاده کنید. عمق سنج را در جای خود نگه دارید، یک سوهان مسطح را روی قسمت بالای راکر بکشید تا با عمق سنج هم سطح شود. در حالی که عمق سنج دندانه های دیگر را در برابر سوهان خوردن محافظت می کند، هیچ چیزی نمی تواند مانع از سوهان خوردن خود عمق سنج شود. مراقب باشید که عمق سنج را سوهان کشی نکنید، زیرا این امر می تواند منجربه ناهماهنگی بین راکرها شود.

برای اینکه به طور کامل از سوهان کشی عمق سنج پرهیز کنید، در حالی که بر روی راکر سوهان می کشید، آن را به عقب بکشید. راکر را به طور مداوم در حین سوهان زدن بررسی کنید تا زمانی که با بالای عمق سنج هم تراز باشد.

هنگامی که راکر را سوهان کشی کردید، ممکن است بالای آن مربع باشد. از فایل صاف استفاده کنید تا لبه ها را کمی صاف کنید، بدون اینکه ارتفاع راکر را بیشتر از این پایین بیاورید.

در فروشگاه اینترنتی گنج کالا شما سوهان صافی که برای راکرها مورد استفاده قرار میگیرد باید وجود داشته باشد. برخلاف سوهان گرد، نیازی نیست که اندازه خاصی داشته باشد.

hvi

هر راکر دیگر را نیز با همان ارتفاع سوهان کشی کنید. همین روند را ادامه دهید تا راکرها را با عمق سنج بررسی کنید و آنها را تا امتداد بقیه زنجیر سوهان کشی کنید. بر خلاف کاترها، زمانیکه در حال سوهان کشی راکرها هستید، نیازی نیست که نگران سوهان کشی دوباره همان راکر باشید.

نکته: مانند سوهان گرد، اگر متوجه شدید که براده های فلزی در سوهان مسطح گیر کرده است، قبل از ادامه سوهان کشی، یک یا دو بار روی سطح ضربه بزنید تا تمیز شود.

زنجیر را شل کنید و اره موتوری را رها کنید. با استفاده از پیچ های تنظیم برای شل کردن زنجیر اره موتوری خود به حالتی با کشش قابل استفاده تبدیل کنید. گیره نجاری یا بست نگهدارنده اره موتوری را در جای خود شل کنید و اره موتوری را بیرون بیاورید. اکنون باید اره موتوری شما به طور یکنواخت تیز شده و آماده استفاده باشد.

زنجیر روی اره موتوری با کشش قابل استفاده نباید هنگام نگه داشتن آن شلی قابل مشاهده ای داشته باشد. وقتی زنجیر را بالا می‌برید، باید حدود 1⁄8 اینچ (3.2 میلی‌متر) ضخامت داشته باشد و پس از رها شدن، به جای خود بازگردد.

 

مخزن روغن اره برقی موتوری خود را دوباره پر کنید. اره موتوری خود را به طرف خود بچرخانید تا درپوش مخزن روغن نمایان شود. درپوش را باز کنید و از یک قیف برای ریختن روغن میله و زنجیر استفاده کنید، قطعا روغن در فروشگاه ها در دسترس است. قبل از استفاده از اره موتوری، مطمئن شوید که درپوش محکم شده است.

روغن کاری اره زنجیری

نکات

به صورت دوره ای شیار تیغه و چرخ دنده را از نظر دوام پیوندهای درایو، بررسی کنید. زنجیر می تواند شکسته باشد وزمانی که با قطعات فرسوده یا آسیب دیده مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است باعث آسیب جدی و حتی مرگ شود.

توصیه می شود پس از پنج بار تیز کردن زنجیربه صورت دستی، یک بار در تعمیرگاههای مجاز تعمیرات اره موتوری تیز شود تا هر گونه تغییری که در گام دندانه، در حین سوهان کشی رخ داده است اصلاح شود.

سخن آخر:

روش فوق برای انواع اره های زنجیری اشتیل کاربرد دارد .اره زنجیری اشتیل در حال حاضر یکی از محبوبترین و با کیفیت ترین اره های زنجیری بازار در جهان می باشد و به دلیل کیفیت بالا انتخاب مشتریان حرفه ای است. جهت بررسی اره زنجیری اشتیل اینجا کلیک کنید. شما در فروشگاه اینترنتی گنج کالا با توجه به کاربردتان می توانید انواع اره زنجیری از جمله ، اره زنجیری شارژی اشتیل، اره زنجیری برقی و  اره موتوری بنزینی را انتخاب و بدون هیچ هزینه ارسالی درب منزل خود تحویل بگیرید.