بتونه سنگی محصولی تشکیل یافته از ترکیب هاردنر (ماده سخت‌کننده یا خشک‌کننده) و ماده شیمیایی با پایه نفتی (محصول دوجزئی) تشکیل شده است. غالباً پایه رزین پلی استر غیر اشباع در تهیه بتونه‌ های سنگی مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله جزئیات بیشتری در این زمینه در اختیارتان قرار خواهیم داد؛ پس این مطلب را از دست ندهید و تا پایان همراه ما در فروشگاه گنج کالا باشید.

کاربرد بتونه سنگی

کاربرد بتونه سنگی موج‌ گیری منافذ انواع سطح چوبی، فلزی یا سنگی و همچنین در هم تراز کردن و پرکردن سوراخ به عنوان یک لایه بسیار مقاوم روی سطح با جنس فلز استفاده می‌ گردد.

مشخصات یک بتونه سنگی خوب عبارتند از:

  • سمباده خوری عالی
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاومت بسیار بالا
  • سریع خشک شدن و…

نحوه خرید بتونه سنگی

جزء شیمیایی پلیمری (پایه نفتی) با بسته ‌بندی‌ های قوطی فلزی و هاردنر (سخت‌کننده) یا خشک‌کننده غالباً در بسته‌ بندی تیوپی در بازار عرضه می ‌گردد. به هنگام استفاده از بتونه سنگی دو جزء با هم مخلوط می ‌شوند.

مقاومت بتونه سنگی در مقابل انقباض و انبساط سطح فلزی و مقاومت بسیار بالای شرایط جوی از یک طرف و چسبندگی زیاد آن از طرف دیگر موجب کاربرد فوق‌العاده آسان در بتونه کاری پنجره یا درب ‌های فلزی شده است. از این رو بهتر است از بتونه سنگی متناسب و کاملا سازگار با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه استفاده نمود.

انواع بتونه سنگی سازگار با شرایط جوی کشور در فروشگاه اینترنتی گنج کالا برای مصرف‌کنندگان و صنعتگران عرضه می‌ شود. جهت استعلام قیمت بهترین برندهای بتونه سنگی و ثبت سفارش کالا با کارشناس فروش مجموعه در ارتباط باشید.

بتونه سنگی در کجا استفاده می‌شود؟

مراحل استفاده از بتونه سنگی

در این بخش تمامی مراحل استفاده از بتونه سنگی را برای شما آماده کرده ایم:

1) آماده‌سازی سطوح

قبل از شروع کار با بتونه سنگی باید سطح کار از هر نوع رطوبت، چربی و آلودگی پاک شده و سطوح چوبی کاملاً خشک باشد. علاوه بر آن باید به منظور صافی و آمادگی سطح فلز و چوب نسبت به زدودن پوسته‌ های رنگ سابق سطوح اقدام نمود.

بسته به ضرورت باید برای حذف رنگ ‌های سابق که روی سطوح فلز و چوب سمباده‌گرید ۸۰ الی‌گرید ۱۲۰ (گرید‌های زبر سمباده) را به کار بست. با استفاده از یک برس سیمی، شوره زدگی ‌های سطح کار را جدا نموده و از عدم وجود براده و زنگ زدگی‌ها اطمینان حاصل کنید.

2) روش اجرای بتونه

در این مرحله از طرز استفاده بتونه سنگی، تمامی تجهیزات مورد استفاده در عملیات اجرایی پروژه‌ های مختلف باید حتماً پاکسازی شوند. کاردک و لیسه از ابزارآلات مورد نیاز در اجرای بتونه‌ های سنگی بوده و سایز و‌ گرید آن‌ ها بر حسب میزان توانمندی و مهارت شخص اپراتور اتخاب می‌ شود.

از طرفی بهتر است حین بتونه کاری برای نگهداری بتونه از لیسه جهت پخش بتونه سنگی بر روی سطح کار استفاده کرد.

قبل از مصرف بتونه باید هر دو جزء (هاردنر و جزء شیمیایی) از بسته خارج و با هم به خوبی ترکیب شوند. دقت داشته باشید که سرعت چسبندگی و خشک شدن ترکیبات بتونه سنگی بالا بوده و ممکن است قبل از استفاده سفت و خشک شود.

بنابراین پیشنهاد می شود دقیقاً چند لحظه پیش از شروع اجرای پروژه این ترکیب را آماده مصرف کنید.

نسبت ترکیب هاردنر و بتونه سنگی

نسبت ترکیب هاردنر و بتونه سنگی

  • جزء بتونه ۱۰۰ گرم.
  • جزء هاردنر ۲ الی ۳ گرم.

در این مرحله، بتونه سنگی به واسطه لیسه بر روی سطوح مد نظر کشیده شده و باید منتظر خشک شدن کامل آن شد. پس از آماده‌ سازی سطح کار سمباده خوری و مسطح ‌سازی کامل و دقیق اجرا می‌ شود.

زمان خشک شدن بتونه سنگی

زمان خشک شدن عمق و سطح کار که قابل سمباده خوری باشد، وابسته به شرایط محیطی، جوی و درجه حرارت است و معمولا در خشک شدن سطحی بتونه سنگی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه و تایم خشک شدن عمقی قابل سمباده خوری ۴۵ الی۶۰ دقیقه است.

تایم‌ های ذکر شده در بالا به صورت میانگین در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد است. در شرایط دمایی پایین یا بالاتر از این زمان ‌ها متغیر خواهد بود و با لمس سطح کار می ‌توان به خشک شدن بتونه سنگی پی برد.

نحوه ترکیب بتونه سنگی

در حین ترکیب بتونه سنگی، نسبت بتونه سنگی و مواد باید به شکل صحیح رعایت گردد، چنانچه از میزان مواد بیشتری به منظور سرعت بخشی به خشک شدن بتونه استفاده کنید، امکان پوسته یا سمباده خوری بتونه را کاهش خواهد داد.

سنباده مخصوص بتونه سنگی

بعد از آنکه بتونه ‌های سنگی به صورت عمقی خشک و آماده سمباده خوری شد، باید برای سطح چوب از سمباده‌گرید ۸۰ الی ۱۲۰ و برای سطوح فلزی یا سنگی از سمباده‌ های پوسته آب با سایز یا‌گرید ۸۰ الی ۱۵۰ می ‌توان استفاده کرد و سطح بتونه کاری شده را صیقل و صاف کرد تا آماده مرحله بعدی کار گردد.

بتونه سنگی برای درب فلزی

برای درب فلزی می توان از بتونه روغنی نیز استفاده کرد، اما بهتر است برای درب فلزی و علی الخصوص دربهایی که در معرض رطوبت و باران قرار خواهند گرفت از بتونه سنگی استفاده کرد تا مقاومت بالاتری دارد.

شرایط نگهداری از بتونه‌های سنگی

شرایط نگهداری از بتونه های سنگی

نگه داری بتونه سنگی باید دور از تابش مستقیم نور خورشید و اشعه‌ های مشابه و در ۵ الی ۳۵ درجه سیلسیوس تا حداکثر ۲ سال در انبار نگهداری گردد.

تفاوت بتونه سنگی و فوری

  • بتونه سنگی دو جزئی است و با خشک کن ترکیب می شود، بتونه فوری تک جزءی است و به تنهایی استفاده میشود.
  • بتونه سنگی به دلیل ترکیب شدن با خشک کن زودتر خشک می شود.
  • بتونه سنگی به عنوان لایه اولیه و بتونه فوری به عنوان لایه نهایی بتونه کاری ماشین استفاده می شود.
  • بتونه سنگی برای ترک و شیارهای بزرگ تر استفاده می شود، بتونه فوری برای کارهای ظریف تر و زدودن موج سطح استفاده میشود.

نکات مهم ایمنی کار

پوشش بتونه سنگی و بخارات آن قابل اشتعال است و باید حتماً از حرارت، شعله و آتش و همچنین دسترس کودکان دور نگه داشته شود. در صورت تماس با صورت و چشم فرد، فورا باید با آب شسته شود.

ماسک و دستکش ایمنی برای افراد مجری بتونه کاری بسیار اهمیت دارد و تهویه و جریان هوا حین استفاده از بتونه سنگی نیز باید حتماً رعایت گردد.

بتونه سنگی را از گنج کالا بخرید!

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه اینترنتی گنج کالا با نحوه ترکیب بتونه سنگی آشنا شده و طرز استفاده از بتونه سنگی را مفصل با هم بررسی کردیم.

نکات ایمنی و شرایط نگه داری لازم را نیز قبل و بعد از ترکیب و استفاده از بتونه نیز کاملا شفاف‌سازی شد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره خرید بهترین بتونه سنگی و سایر مصالح صنعتی و ابزارآلات به بخش تماس با گنج کالا مراجعه کنید.