صفحات برش و سایش همانطور که از نامشان مشخص است برای برش و ساییدن سطوح کاربرد دارند. البته صفحه ­ها به تنهایی کارکردی ندارند و باید به دستگاه­ هایی مانند دستگاه فرز، پروفیل بر و غیره متصل شوند تا برش و سایش انجام دهند. اگر قصد دارید قطعات سخت مانند آهن، بتن، فلز و … را برش دهید، فقط یک برش دهنده دستی کافی نخواهد بود و استفاده از صفحه برش می تواند کیفیت و سهولت انجام کار شما را بالاتر ببرد.

نکته قابل توجه در مورد این ابزار این است که پس از استفاده ­ی طولانی مدت، لازم است صفحه را تعویض کنید؛ زیرا قطر صفحه به مرور کاهش می یابد و پس از مدتی، کارایی لازم را نخواهد داشت. به همین منظور، لازم است تا هر چند وقت یک بار، صفحه­ های برش سالم و جدید را جایگزین صفحه برش قدیمی کنید.

صفحه برش چیست؟

صفحه­ برش ابزاری است که برای برش و سایش مواد سخت و ضخیم کاربرد دارند. این صفحه ­ها مسطح، نازک و گرد بوده و از نظر شکل، شبیه به DVD یا دیسک های فشرده هستند. این صفحه ­ها با انتخاب صحیح صفحه  می ­توانند چوب، بتن، سنگ و انواع فلزات مانند فولاد و آهن را برش و سایش دهند.

نحوه استفاده از صفحات برش چگونه است؟

برای استفاده از صفحات برش، باید ابتدا آن را روی یک فرز یا دستگاه برش نصب کرده و ثابت کنید. این صفحات هزاران دور بر دقیقه می ­چرخند و این موضوع باعث می شود سرعت و کارایی بالایی داشته باشند. دقت داشته باشید که هنگام استفاده از صفحات برش، به دلیل اصطکاک بالایی که ایجاد می شود، دما در نقاط مورد استفاده می تواند بسیار بالا باشد. همچنین اگر برش به شکل غیر حرفه­ای انجام شود، ممکن است باعث تاب برداشتن یا بد شکل شدن قطعه شود. به همین دلیل، فرایند برش را باید با دقت بالایی انجام دهید و برای جلوگیری از بالا رفتن اصطکاک و دمای قطعه، بین کار استراحت کنید.

صفحه برش آهن

از صفحه برش آهن برای برش دادن فلزات سخت و مستحکمی مانند آهن و فولاد استفاده می­ شود. صفحات برش آهن، دانه ­های سرامیکی دارند که ساختارشان کریستالی است و دارای میلیون­ ها نقطه شکست­ اند که با سرعت بالاتری نسبت سایر دانه­ ها تیز می ­شوند. با این کار نیز سرعت برش بیشتر و اصطکاک کمتر خواهد بود.

صفحه برش آهن، یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعتی است که در سایزهای 115، 180 و 230 در بازار عرضه می­شوند. این صفحات قطر متوسطی دارند و برای برش مواد سخت ­تر و تیزتر مانند آلومینیوم نیز کاربرد دارند.

صفحه ساب چیست؟

صفحه ساب نوعی ابزار است که به وسیله آن می توانید هر ماده ای را سنباده بزنید. البته مدل طراحی، شکل و ترکیباتی که در صفحه ساب ها وجود دارند با توجه به کارکردی که دارند می تواند متفاوت باشد. از انواع صفحات ساب نیز می­ توان به صفحه ساب استیل و صفحه ساب آهن اشاره کرد.

صفحه ساب چه کاربردی دارد؟

صفحه ساب ها برای مسطح کردن سطوح مختلف، ساییدن، پلیسه ­گیری و… کاربرد دارند. این صفحات به این دلیل که کار سایش را نیز انجام می­دهند که، نسبت به دیگر صفحه ساب ها ضخامت بیشتری دارند. علاوه بر این، از سنگ ساب برای سایش و شکل دهی قطعات مختلف استفاده می ­شود و همان طور که اشاره شد، سایزهای مختلفی دارند که به صورت کلی می تواند آن ها را به دو دسته مینی و بزرگ تقسیم بندی کرد.

سنگ ساب برای شکل دادن به گرانیت و سنگ های ساختمانی نیز استفاده می­ شود. همچنین برآمدگی ها و سطوح نا صافی که هنگام کارهایی مانند جوشکاری فلزات ایجاد می شود را می­توان با سنگ ساب رفع کرد. به اضافه سنگ ساب قابلیت تیز کردن انواع چاقو، تیغه ابزارآلات مختلف و سنباده ­های فلزی را هم دارد. پرکاربردترین قطرهای صفحات سایش نیز 115، 180 و 230 می­ باشند.

صفحه سنگ ساب 6*115 مینی عقاب و سنگ ساب متوسط 6*180 عقاب، دو نمونه از بهترین صفحه ساب هایی هستند که در بازار عرضه می­ شوند.

صفحات آهن بر چه کاربرد و اندازه ­هایی دارند؟

صفحات برش آهن برای برش انواع لوله و پروفیل­ های آهنی کاربرد دارند. نکته قابل توجه در مورد این صفحات این است که ضخامت آن ها نباید زیاد باشد. صفحات برش آهن معمولا در قطرهای 115، و 230 عرضه می ­شوند و ضخامت صفحه­ های آن نیز به طور کلی 3 میلی متر می­ باشد.

سخن آخر:

فروشگاه اینترنتی گنج کالا تامین کننده انوع مختلفی از سنگهای برش آهن، پروفیل، استیل، آلومینیم و سنگ و همچنین صفحه های ساب آهن می باشد. برندهای مختلفی از جمله عقاب wings ترکیه و سه ستاره iba ساخت صربستان در این فروشگاه موجود می باشد.