دریل بتن کن وسیله ای حرفه ای در صنعت ساخت و ساز است که بیشتر برای تخریب و سوراخ کردن سطوح بتنی، آهنی و سنگی کاربرد دارد. هم چنین این دستگاه در پروژه های عمرانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کار کردن با این وسیله مهارت بالایی نیاز دارد؛ در نتیجه برای استفاده از آن، فرد باید حتما آموزش های لازم را دیده باشد. وجود پیستون در ساختار این دستگاه، موجب می شود که قدرت تخریب فوق العاده ای داشته باشد.

مدل های مختلف دریل بتن کن

دریل های بتن کن را می توان به صورت های مختلف تقسیم بندی کرد. یکی از رایج ترین دسته بندی ها بر اساس انواع قلم گیر بتن کن ها  است.

طبق این دسته بندی، انواع مدل های این دریل شامل موارد زیر هستند:

الف) بتن کن چهار شیار

قطر مته و قلم در این نوع از بتن کن، تقریبا 23 تا 30 میلی متر است. این قلم ها نازک و سبک هستند و بیشتر برای کارهای سبک تر استفاده می شوند. استفاده ازین نوع دریل، برای کارهای سنگین ممکن نیست.

این دریل ها بیشتر برای سوراخ کردن مصالح ساختمانی به کار می رود. این دستگاه قدرت کمی دارد؛ به همین دلیل نیز باید مدت زمان استفاده از آن کم باشد تا به دستگاه آسیبی نرسد.

دریل بتن کن

ب) بتن کن پنج شیار

قطر مته و قلم در این مدل، بالاتر از 35 میلی متر است و وزن و ضخامت بیشتری دارد؛ به همین دلیل، قدرت بیشتری نسبت به مدل 4 شیار دارد.

بعضی از مدل های دستگاه 5 شیار، مجهر به سیستم لرزش گیر هستند که مانع انتقال لرزش از دستگاه به کاربر می شوند. برخی مدل های دیگر نیز مجهز به سنسور کنترل سرعت هستند که به بهبود کارایی دستکاه کمک می کند.

نحوه کارایی دریل بتن کن

هنگام خرید این دستگاه باید به نحوه کارایی آن دقت کنید و مدل متناسب با نیاز خود را تهیه کنید.

دریل بتن کن از نظر نحوه کارایی به سه دسته تقسیم می شود:

  • الف) دورانی: این مدل، کاربرد تخریبی ندارد و می توان از آن به عنوان دریل معمولی استفاده کرد.
  • ب) تخریب: از این دستگاه فقط برای کار های تخریب استفاده می شود و کاربرد دورانی (سوراخ کننده) ندارد.
  • ج) تخریب با دوران: از این مدل، می توان هم به عنوان دستگاه تخریب و هم به عنوان دستگاه سوراخ کننده استفاده کرد.

تفاوت دریل بتن کن با چکش تخریب

تفاوت اساسی این دو دستگاه را می توان در نحوه کارایی آن ها بررسی کرد. چکش تخریب فقط به عنوان دستگاه تخریب مصالح ساختمانی استفاده می شود.

در حالی که از دریل بتن کن هم برای تخریب و هم سوراخ کردن مصالح ساختمانی استفاده کرد. در حالت کلی، چکش تخریب بیشتر برای تخریب مورد استفاده قرار می گیرد و از بتن کن بیشتر برای ایجاد سوراخ و شکاف در مصالح ساختمانی استفاده می کنند.

بتن کن

راهنمای خرید دستگاه بتن کن

در صورتی که انتخاب شما متناسب با نیازتان نباشد، دستگاه مورد نظر کارایی لازم را نخواهد داشت و به طبع نتیجه مطلوبی را نیز کسب نخواهید کرد.

در هنگام خرید، عوامل زیر را مد نظر قرار دهید:

الف) نحوه کارایی دستگاه

همانطور که گفته شد، دقت در انتخاب حالت کارایی دستگاه اهمیت بالایی دارد. حالت های دورانی، تخریب یا دورانی با تخریب حالت های مختلف کارایی این دستگاه است که باید متناسب با نیاز خود، حالت مناسب را انتخاب کنید.

ب) قدرت و توان دستگاه

دستگاه مورد نظر باید از نظر توان برقی سنجیده شود. به طور کلی، هر چه توان الکتریکی یک دستگاه بیشتر باشد، قدرت بیشتری خواهد داشت. توان الکتریکی با وات سنجیده می شود.

ج) بررسی موارد فنی دستگاه

هنگام خرید دستگاه، موارد فنی باید به دقت بررسی شود. موارد فنی شامل: نوع باتری، ولتاژ باتری، منبع نیرو و … هستند.

نکات ایمنی هنگام استفاده از دریل بتن کن

  1.  استفاده از عینک مناسب هنگام استفاده از دستگاه، جهت آسیب ندیدن چشم ها ضروری است.
  2.  اطراف محیط کار با دستگاه را بررسی کنید و از وجود هر گونه کابل و وسایل اضافی مطمئن شوید.
  3. کابل دستگاه طول زیادی دارد و ممکن است حادثه ساز باشد؛ پس احتیاط لازم را داشته باشید.
  4.  نباید فشار زیادی بر روی دستگاه بیاورید؛ این کار هم برای خود شخص خطرناک است و هم ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.
  5. دسته اصلی و جلویی را محکم بگیرید؛ این کار به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری روی دستگاه داشته باشید.
  6.  نوع ایستادن صحیح می تواند تسلط و کنترل شما را بر روی دستگاه بیشتر کند و از بروز حوادث ناگهانی جلوگیری کند.

بررسی برند های برتر در ساخت دریل بتن کن

شرکت های متنوعی در ساخت این دستگاه پا به عرصه گذاشته اند که روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه های صنعتی، سعی دارند سهم بیشتری از بازار را کسب کنند.

3 برند با سابقه و با کیفیت در ساخت دستگاه های بتن کن عبارت اند از:

بوش

این برند آلمانی سال ها است که با تولید محصولات متنوع و با کیفیت، سهم بزرگی در بازار ابزار آلات صنعتی و لوازم خانگی داشته است. این شرکت در زمینه تولید دریل های بتن کن نیز نام پر آوازه ای دارد.

دریل های 4 شیار و 5 شیار بوش از تغذیه کننده های برقی استفاده می کنند و مجهز به سنسور کنترل سرعت هستند. این موضوع نقطه قوت دریل های این برند محسوب می شود.

رونیکس

رونیکس یکی از بهترن تولید کنندگان ابزار های صنعتی در جهان است. این برند ایرانی در زمینه تولید بتن کن جایگاه ویژه ای دارد.

رونیکس با تولید دریل های 5 شیار در مدل های متفاوت، سهم بزرگی در فروش این دستگاه ها را به خود اختصاص داده است. دریل های 5 شیار رونیکس اغلب مجهز به سنسور کنترل سرعت هستند؛ این ویژگی باعث شده تا این برند شهرت و محبویت بالایی داشته باشد.

المکس

المکس یکی از برندهای با سابقه در زمینه ابزارهای برقی است که تنوع محصول قابل توجهی دارد. این برند از پشتیبانی و خدمات گسترده ای در کشور برخوردار است . محصولات این برند به دو بخش ایرانی و چینی تقسیم می گردد. محصولات ایرانی دارای 24 ماه گارانتی و محصولات چینی دارای 20 ماه گارانتی می باشند .

دریل بتن کن

ماکیتا

برند ژاپنی ماکیتا قدمت و محبوبیت بالایی دارد و می توان گفت برای هر صنعتی، ابزار تولید کرده است. دریل های 4 شیار ماکیتا در بازار شهرت بالایی دارند.

اغلب دستگاه های بتن کن ماکیتا، مجهز به سنسور کنترل سرعت و گردش چپ و راست هستند.

سخن آخر

دریل های بتن کن بیشتر برای ایجاد شکاف و سوراخ در مصالح ساختمانی به کار می روند و در زمینه تخریب کاربرد کمتری دارند. هنگام خرید بتن کن، عوامل مختلفی چون کارایی دستگاه، قدرت و توان دستگاه و سایر موارد فنی را باید مد نظر قرار داد.

سه نمونه از برندهای نام آشنا و موفق در زمینه تولید دریل های بتن کن شامل رونیکس، ماکیتا و بوش هستند که مزیت های هر کدام را در مقاله بررسی کردیم.