چسب قطره ای که با نام تجاری سیانوآکریلات نیز شناخته می شود، یک چسب فوری و قدرتمند است. این چسب، سریع خشک می شود و اتصالات بسیار محکمی را ایجاد می کند.

چسب قطره ای به دلیل اینکه برای چسباندن هر ماده مورد استفاده قرار میگیرد؛ به چسب همه کاره نیز معروف است. مقاومت بسیار بالا نسبت به رطوبت و تغییرات دما، از دلایلی محبوبیت چسب های قطره ای است.

چسب های قطره ای در حجم ها و اشکال مختلفی بسته بندی می شوند. این نوع از چسب ها معمولا به دو شکل به بازار عرضه می شوند؛ حالت مایع و حالت ژل مانند. هر کدام از این حالت ها، کاربرد خاص خود را دارند که در ادامه مطلب بیش تر به آن خواهیم پرداخت.

چقدر طول می کشد تا چسب قطره ای قوی خشک شود؟

چسب قطره ای قوی در صورتی که کیفیت مناسبی داشته باشد، در عرض چند ثانیه خشک می شود. پس از گذشت 24 ساعت اتصال ایجاد شده، تبدیل به یک پیوند جدایی ناپذیر می شود.

البته لازم است به این نکته توجه کنید که پس از باز شدن در پوش، باید درب آن را سریعا ببندید. در صورتی که در پوش چسب به شکل محکمی ساخته شده باشد، چسب داخل بسته تا یک سال قابل استفاده خواهد بود. پس از باز شدن درب آن نیز حداکثر تا یک ماه می توانید از آن استفاده کنید.

برای اینکه چسب سریع تر خشک شود، می توانید از مقداری جوش شیرین استفاده کنید. ماده جوش شیرین مانند یک شتاب دهنده عمل می کند و زمان خشک شدن چسب را کاهش می دهد.

چقدر طول می کشد تا چسب قطره ای قوی خشک شود؟

چسب قطره ای قوی برای چسباندن چه موادی مناسب است؟

از چسب های قطره ای می توان برای چسباندن موادی چون سنگ، فلز، انواع پلاستیک ها، چوب، چرم، سرامیک، کاغذ و سایر مواد استفاده کرد. چسب های قطره ای با کیفیت، نسبت به آب مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل نیز در صنایع مختلف مانند مبلمان و دکوراسیون به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

چسب قطره ای و فلزات

چسب های قطره ای قوی برای چسباندن بیش تر فلزات یک گزینه ایده آل محسوب می شوند. هنگام استفاده از چسب های قطره ای برای چسباندن فلزات، از تمیز بودن تمامی سطوح اطمینان حاصل کنید. هم چنین با استفاده از گیره ها و پایه های ثابت کننده، محل اتصالات را تنظیم کنید.

چسب قطره ای و پلاستیک ها

چسباندن برخی از پلاستیک ها به دلیل سطوح صافی که دارند، می تواند کمی چالش برانگیز باشد. چسب های قطره ای قوی، در صورتی که از کیفیت مرغوبی برخوردار باشند، می توانند این چالش را بر طرف کنند.

انواع پلاستیک هایی که چسب قطره ای بر روی آن ها موثر است شامل پلکسی گلاس، پلی کربنات، پلی استایرن، PVC، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی تترا فلورو اتیلن و تفلون می باشد.

مقایسه انواع چسب های قطره ای

همان طور که اشاره شد، چسب های قطره ای قوی معمولا به شکل مایع و ژل تولید می شوند. چسب مایع قطره ای سریع تر از ژل خشک می شود و معمولا برای ترمیم ترک ها و شکستگی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب های قطره ای ژل مانند نسبت به چسب های مایع، انعطاف پذیری بیش تری دارند و به همین دلیل نیز پیوند های منعطف تری را ایجاد می کنند. چسب قطره ای ژله ای قوام بیش تری دارد و جاری نمی شود. این موضوع سبب می شود کنترل چسب راحت تر باشد و در کارهایی که نیاز به حساسیت و دقت بیش تری دارند، عملکرد بهتری نسبت به چسب های مایع داشته باشند.

چسب قطره ای قوی برای چسباندن چه موادی مناسب است؟

چگونه می توان چسب قطره ای را پاک کرد؟

برای تمیز کردن لکه حاصل از چسب قطره ای، محل مورد نظر را بلافاصله پس از آغشته شدن با چسب، با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کنید. هم چنین این چسب ها نسبت به گرمای شدید حساس هستند و قرار گرفتن در معرض آب گرم می تواند آن ها را نرم تر کند.

  • پوست:

شستن مکرر پوست با آب گرم و صابون موثرترین روش پاک کردن چسب قطره ای از پوست است. استون آغشته شده به پنبه نیز برای پاک کرده چسب از پوست مناسب است. هرگز چسب را از روی پوست خود جدا نکنید؛ زیرا ممکن است پوست تان آسیب جدی ببیند.

  • پارچه و لباس:

با استفاده از مقداری استون و یک مسواک قدیمی، می توانید لکه چسب را از پارچه جدا کنید. قبل از استفاده از استون، ابتدا کمی از آن را بر روی پارچه امتحان کنید. اگر تغییر رنگی مشاهده نکردید، بر روی محل مورد نظر از آن استفاده کنید.

  • میز، کف زمین و سایر سطوح:

استون برای پاک کردن چسب های قطره ای از سطوح مختلف مناسب است. هنگام استفاده از این ماده می توانید از یک فرچه و یا کاردک کمک بگیرید. توجه کنید که ممکن است استون کمی رنگ چوب را تغییر دهد.

چگونه می توان چسب قطره ای را پاک کرد؟

برند های چسب قطره ای

برند های مختلفی به تولید چسب قطره ای میپردازند که در زیر به چند برند مشهور و خوش نام می پردازیم.

لازیو super glue:

برند لازیو ساخت کشور ترکیه  یکی از مرغوب ترین چسب های قطره ای موجود در بازار می باشد که در سایز 50 گرمی محصول خود را ارائه می کند. این محصول به چسب ساندیسی نیز مشهور می باشد.

چسب ساندیسی یا همان چسب قطره ای 50 گرمی لازیو کاربردهای مختلفی دارد که مشهورترین آنها چسباندن بنر می باشد. به همین خاطر این چسب با عنوان چسب بنر نیز شناخته می شود .

چسب قطره ای مدادی fixed star:

چسب قطره ای مدادی در بسته های 1.5 گرمی تولید و توزیع میگردد. تعداد 50 عدد در هر بسته است. این محصول یکی از محبوبترین برند ها در چسب قطره ای می باشد . این محصول کاربردی عمومی دارد.

چسب قطره ای رازی:

چسب قطره ای رازی در تیوپ های 3 گرمی تولید و توزیع میگردد. این محصول تولید شده در صنایع شیمیایی رازی می باشد. این محصول یکی از محبوبترین برند های ایرانی چسب قطره ای می باشد . این محصول کاربردی عمومی دارد.

چسب قطره ای ثنافیکس:

چسب قطره ای ثنافیکس در تیوپ های 3 گرمی تولید می شود و نوع تیوپ آن به گونه ای طراحی شده است که تا آخرین قطره این چسب را قابل استفاده نموده است. شفافیت تمام، قدرت چسبندگی بالا و خشک شدن سریع از ویژگیهای این چسب می باشد. قیمت این محصول نیز به نسبت سایر رقبا مناسب تر می باشد.