وقتی در یک کارگاه نجاری قدم می‌ گذارید با ابزار آلات متنوعی روبرو می‌ شوید. این ابزار آلات بسته به نوع کارکرد خود در نجاری در دسته‌ های مختلفی همچون ابزار‌ های بادی، شارژی و برقی در ابعاد و مدل‌های مختلف قرار می‌گیرند. اره دیسکی (گرد بر) و اره عمود بر دو مورد از آن هاست.

شاید در خصوص این دو اره سوالاتی برایتان پیش آید. برخی از این سوالات به صورت زیر است:

  • تفاوت اره گرد بر و عمود بر چیست؟
  • آیا می‌ توان هر نوع قطعه چوبی را در هر شکلی با اره‌ های گرد بر برش داد؟
  • قیمت برند های مختلف انواع اره عمود بر خارجی و گرد بر در چه حدودی است؟

این دو ابزار با وجود اشکال متفاوتی که دارند، گاهاً با هم اشتباه گرفته می‌ شوند. در اصل تفاوت اره گرد بر و عمود بر نه از نظر ظاهر بلکه از دید نوع برش توسط تیغه‌ ها است. در ادامه با ما در سایت گنج کالا همراه باشید تا نگاهی به تفاوت اره گرد بر و عمود بر داشته باشیم.

آشنایی با اره گرد بر و عمود بر

در این مقاله در خصوص انتخاب و خرید اره نجاری و نحوه عملکرد آن‌ ها به همراه بیان تفاوت ‌ها صحبت خواهیم کرد تا خرید بهترین اره را تجربه کنید. اما بد نیست قبل از مقایسه اره گرد بر و عمود بر از نظر مزایا و معایب، به تعاریف جامعی از هر دو وسیله اشاره کنیم.

اره عمود بر

اره گرد بر یا دیسکی چیست؟

صنعت چوب و ‌ام دی اف یکی از مهم‌ ترین صنایع تولیدی و بعضاً هنر‌ های دست ساز کشور است. عملکرد ابزار‌ های برش دهنده چوب و قطعات mdf در کارگاه‌ های صنعتی دقیق و ظریف بوده و همواره توسط صاحبان صنایع چوبی انتخاب و خریدی چالش برانگیز محسوب شده است.

قبل از خرید اره دیسکی یا گرد بر به منظور ایجاد برش‌ های تمیز، دقیق و استاندارد به صورت ظریف باید نسبت به شناخت تفاوت اره گرد بر و عمود بر آگاهی یافت. برش نهایی قطعات کار در کارگاه‌ ها بسته به نوع تیغ ابزار (اره) می‌ تواند عملکردی مشابه و یا متفاوت داشته باشد.

اره گرد بر یکی از پر فروش‌ ترین لوازم نجاری در بازار ابزار آلات کشور محسوب می‌ شود. اره دور کن و میزی، اره عمودی و افقی نیز در نوع خود از پر کاربرد‌ ترین لوازم این صنعت کار آمد در حوزه چوب و mdf هستند.

اره گرد بر چیست؟

علت نامگذاری اره دیسکی یا گردبر به سبب شکل ظاهری گرد تیغه‌ آن است. اما در حقیقت این اره به منظور ایجاد برش‌ های مستقیم طراحی و ساخته شده و بر خلاف تصور عموم مردم برای ایجاد برش منحنی (گرد) از انواع اره عمود بر (اره چکشی) استفاده می‌ شود.

اره‌ های گرد بر (دیسکی) بر حسب امکان نصب روی میز و نوع منبع تغذیه تقسیم بندی می‌ شوند.

اما در کل اره دیسکی یا گرد بر به ۵ نوع زیر دسته‌ بندی می‌ شود:

  • اره گرد بر بنزینی
  • اره دیسکی برقی
  • اره دیسکی شارژی
  • اره گرد بر نفوذی
  • اره دیسکی مینی

اره عمود بر

ویژگی، مشخصات و امکانات اره دیسکی

اره عمود بر که دارای تیغ برش از بالا به پایین (عمود بر صفحه) و نسبتاً کوچک و جمع و جور‌ تر است، عملاً جهت انجام برش‌ های منحنی و الگویی اشکال گرد و دوار بدون زوایای تیز مورد استفاده صنعت گران فعال در حوزه چوب، دکوراسیون، کابینت‌ سازی و… قرار می‌ گیرد.

  • امکان تنظیم عمق برش
  • صفحه کفی اره دیسکی
  • شاسی (اهرم) قفل تیغه اره
  • ترمز تیغه اره دیسکی
  • درگاه (پورت) خروجی گرد و خاک اره
  • محافظ تیغ اره
  • امکان برش با زوایای گوناگون
  • نشانگر خط برشی لیزری

مقایسه اره گرد بر و عمود بر

چنانچه قصد خرید ابزارآلات برش ام دی اف و چوب هستید، در این مقاله به مقایسه اره عمود بر و دیسکی پرداخته ایم تا با دید باز اقدام به ثبت سفارش کنید. تفاوت اره گرد بر و عمود بر را کاملا آنالیز و بررسی کرده و سپس به دنبال وسیله برای کارگاه یا منزل خود باشید.

تفاوت اره گرد بر و عمود بر از نظر کاربرد

اره دیسکی (گرد بر) مقیاس بزرگی از مشاغل را پوشش داده و یک ابزار اساسی و مهم در ساخت و ساز‌ ها محسوب می‌ شود. در بازسازی و نوسازی خانه و گاراژ‌ ها همچنین برای برش ورقه‌ های چوبی بزرگ و قطعات‌ ام دی اف با خطوط مستقیم و طولانی انتخابی استراتژیک و خریدی اقتصادی به حساب می‌ آید.

اره عمود بر در امور با حجم کم و صنایع دستی در کارگاه‌ های کوچک، مصارف خانگی تلفیقی از هنر و صنعت کاربرد گسترده‌ ای دارد. اگر از آن دسته از افراد باشید که به ساخت اثر هنری، سازه‌ های چوبی، منبت کاری‌ ها و دست ساز‌ های خلاقانه همچون تابلو، مجسمه و لوازم دکوری منزل و اداری علاقه دارند، این اره می‌ تواند کمک حال شما باشد.

تفاوت اره گرد بر و عمود بر از نظر تیغه‌ ها

تیغ‌ های اره گرد بر (دیسکی) نسبتاً‌ گران قیمت‌ تر بوده و ابزاری پر سر و صدا با احتمال آسیب دیدگی نیروی انسانی محسوب می‌ شود. کنترل و مدیریت عمل برش چوب با استفاده از اره‌ های گرد بر، برای برخی از افراد می‌ تواند مشکل و خطر آفرین باشد.

از این رو بسیاری از افراد از به کار بردن آن هراس دارند. در حالی که این ابزار نقش بسیار اساسی در صنایع گسترده چوبی ایفا می‌ کند.

تیغ‌ های روی اره دیسکی بسیار مقاوم و دارای طول عمر مفید فوق‌ العاده بالایی هستند و نیاز به تعویض و تعمیرات دوره‌ ای کمتر و در نتیجه هزینه ‌های اضافی کمتری در کارگاه‌ های صنعتی دارد.

هر گاه به برش تعداد زیادی از قطعات و صفحات چوبی نیاز باشد، قدرت بسیار زیادی از این اره انتظار می‌ رود. پس‌ می توان بر روی توان برشی متعدد آن حساب باز کرد.

اره گرد بر یا اره عمود بر؟

تفاوت اره گرد بر و عمود بر را با هم بررسی کردیم. جالب است بدانید انواع مارک‌ های معتبر اره عمود بر که امکان برش فلز کم ضخامت را هم دارند؛ در فروشگاه اینترنتی گنج کالا به فروش می‌ رسد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برند های موجود در انبار، استعلام قیمت و ثبت سفارش کالا با راه‌ های ارتباطی گنج کالا و کارشناسان فنی واحد فروش در تماس باشید.